"Nyhetslänkar och innehåll som publiceras av nyhetsutgivare och programföretag i Kanada kommer inte längre att kunna ses av personer i Kanada", säger Meta i ett uttalande.
Nyhetslänkar från utländska webbplatser kommer inte heller kunna ses eller delas av kanadensiska Facebook- och Instagram-användare.
Canadian Broadcasting Company (CBC) sade att man "uppmanar Meta att agera ansvarsfullt genom att återställa kanadensarnas tillgång till nyheter".
Syftet med den kanadensiska lagen Online News Act är att stödja den kanadensiska nyhetssektorn som har brottats med allt lägre annonsintäkter. Den bygger på en liknande lagstiftning i Australien, New Media Bargaining Code, som blev en världsnyhet när den infördes.
Meta anser att lagförslaget är felaktigt och bygger på den felaktiga uppfattningen att bolaget gynnas av nyhetsinnehåll som delas på plattformarna när det i själva verket är tvärtom.
Google, som också kritiserat lagen, har sagt att man överväger en liknande åtgärd samtidigt som en global debatt pågår där flera regeringar försöker få teknikföretag att betala för nyhetsinnehåll.