EU-domstolen i Luxemburg gick inte på Scanias linje och därmed kvarstår bötesbeloppet på 880 miljoner euro, motsvarande över 9 miljarder kronor, som fastslogs 2017.
Scania ska under 14 års tid tillsammans med fem andra lastbilstillverkare ha koordinerat prisbilden på lastbilar och hur man skulle överföra kostnader för teknikutveckling till kunderna.
Scania tilldömdes det näst högsta bötesbeloppet. Volvo lastvagnar betalade över 670 miljoner euro och även Daimler och Paccar valde att betala sina delar av det totala bötesbeloppet på 2,93 miljarder euro.
Scania har tidigare tillbakavisat alla anklagelser om kartellbildning. En hållning bolaget står fast vid efter domen, enligt presschef Erik Bratthall:
– Jag vill verkligen slå fast att Scania inte har träffat några överenskommelser med andra tillverkare när det gäller prissättning och Scania har inte heller försenat introduktionen av nya motorer.
Bolaget har ännu inte fattat beslut om domen ska överklagas.