Precis som alla andra fordonstillverkare har Scania haft problem med tillgången på halvledare och andra komponenter. Trots det har de levererat fler lastbilar i år än andra kvartalet 2019, före pandemin.
Scanias nya vd Christian Levin säger att de "slitit som djur" för att få fram komponenter och hålla produktionsbanden i gång. I vissa fall har de bytt ut komponenter och samrått med kunder för att lösa vissa delar på efterhand.
– Våra kunder har fortsatt stort förtroende för våra produkter och många har accepterat de förlängda leveranstiderna, säger Scanias vd Christian Levin.
Levin säger att problemen och osäkerheterna lär kvarstå till hösten men att leveranserna ser ut att bli säkrare nästa år.
Miljardvinst andra kvartalet
Allt som allt gör Scania en vinst före skatt på drygt fem miljarder kronor andra kvartalet och har en orderingång på 38 493 fordon. Det kan jämföras med förlusten på 458 miljoner kronor samma period förra året och orderingången på 13 602 fordon.
Scania mer än dubblar orderingången på lastbilar i Europa, Latinamerika och Oceanien senaste kvartalet jämfört med samma kvartal 2020. Orderingångarna på lastbilar har ökat, om än inte dubblerats, på alla marknader där Scania verkar.
– Latinamerika går bra för att gruvnäringen har växt enormt där nere och även jordbrukssektorn. Vi växer på fler marknader som Eurasien, framför allt Ryssland, och Oceanien, som historiskt har varit en tuff marknad för oss – där växer vi mycket i både Australien och Nya Zeeland.
Sett till första halvåret 2021 ökade intäkterna för lastbilar med 56 procent och landade på 48 miljarder kronor.
Sviktande antal bussturister
Det andra segmentet, tillverkningen av bussar, har inte haft samma återhämtning. Första halvåret i år beställdes och levererades färre bussar än motsvarande period i fjol. Stadsbussar i Europa har visserligen sett en uppgång, men den globala efterfrågan på bussar från Scania har inte tagit fart.
– Det vi saknar helt är turistsegmentet, när det kommer tillbaka är svårt att säga. Vanligen beställer man bussar på hösten för turistsäsongen för att få dem levererade till våren, så vi får återkomma då.
Intäkterna för bussar sjönk med 37 procent under första halvåret 2021 till 3,4 miljarder kronor, jämfört med 5,3 miljarder kronor första halvåret 2020.
Scania ägs av Traton Group, som är en börsnoterad del av det tyska fordonsimperiet Volkswagen (VW). I Tratons delårsrapport konstateras att koncernens finansiella resultat och orderingång för första halvåret i år nu ligger i linje med eller över nivån innan pandemin bröt ut.
Tratons orderingång för första halvåret uppgick till 170 900 fordon, en ökning med 42 procent jämfört med motsvarande period 2019. Försäljningsintäkterna landade på 13,9 miljarder euro, i linje med första halvåret 2019.
Förutom Scania ingår även tyska MAN i Traton-gruppen.