Domen från Patent- och marknadsdomstolen fastställer att Zytomierska ska betala sammanlagt 1,25 miljoner kronor för upprepade missar i inlägg på Instagram.
Ärendet började 2020, då Zytomierska, med egna varumärket Clean Eating, dömdes för dold marknadsföring och belades med vite ifall hon fortsatte på samma sätt. Konsumentombudsmannen (KO) tyckte att hon därefter åter bröt mot lagen genom inlägg om varumärket i sociala medier.
Nu fastställer Patent- och marknadsdomstolen att vitesbeloppet ska betalas, en miljon kronor för bolaget och 250 000 kronor för Zytomierska själv.
"Ingen liten industri"
– Jag håller med domstolen, säger KO:s processråd Pär Magnusson och fortsätter:
– Det är positivt att branschen tar sitt ansvar. Det är ingen liten industri. Det är inte små hobbyföretag, det handlar om mångmiljonbelopp.
I domen påpekas att Zytomierska hävdar att hon använt Instagrams egen funktion för reklammärkning av inlägg, en funktion hon omnämner som bristfällig. Domen understryker dock att det inte räcker:
"Marknadsföring kan även på andra sätt och med andra medel utformas så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring", heter det i domen.
"Förödande för branschen"
– Jag tycker att det är tragiskt. Vi kommer att överklaga domen, säger Zytomierskas advokat Mark Safaryan och fortsätter:
– Det är förödande för hela branschen. Min klient har tagit sitt ansvar och använt de verktyg som finns via Instagram.
TT: Varför inte märka alla inlägg med ett tydligt "reklam" i inläggstexten, om Instagrams funktioner inte går att lita på?
– Min klient har använt de verktyg som finns för att göra tydligt att det handlar om marknadsföring. De som följer henne gör det också med förståelsen att hon och Clean Eating är samma.