I den senaste delårsrapporten från Clas Ohlson redovisas en rörelseförlust på 16 miljoner kronor. Det kan jämföras med vinsten på 147 miljoner kronor samma period föregående år.
Trög försäljning under sommaren har varit en bidragande faktor, säger företagets vd Kristofer Tonström.
– Det var en tuff sommar, säger vd:n Kristofer Tonström och utvecklar:
– Vi satsade på en stor sommar, men den kom igång senare än väntat och när den väl kom igång var det en prispressad marknad. Vi valde att följa med och prispressa produkter för att ge värde till våra kunder.
Sommarprodukter gick dåligt
Sämre försäljning än förväntat på sommarprodukter som fläktar och myggmedel har bidragit till resultatet, enligt vd:n. Företaget har dessutom avvecklat sin butik i Storbritannien för att satsa på hemmamarknaden i Sverige.
– Det innebar en engångskostnad på 35 miljoner så det har varit en stor faktor.
Höga transportkostnader är också en del i att företaget gjort ett minusresultat, enligt Kristofer Tonström, men även ändrade kundbeteenden.
– Vi ser att kunderna är mer och mer behovsdrivna i handeln. Få kunder köpte en fläkt ifall det skulle bli varmt, man handlar när behovet uppstår. Vi behöver se till den här behovsdrivna kunden, till exempel genom att få fram produkter där vi kan hjälpa våra kunder att spara pengar och energi.
Stor efterfrågan på matförvaring
Nu ser man en stor efterfrågan på lågenergilampor och matförvaring, säger Kristofer Tonström.
– Matförvaring växer enormt just nu, när matpriserna stiger vill fler kunna ha med sig matlåda till jobbet, och man vill minska matsvinn genom att hålla ordning i kylen.
Kristofer Tonström ser trots rörelseförlusten positivt på kommande kvartal.
– Höst och vinter är våra viktigaste perioder. Den största skillnaden mot sommaren är att den inte är väderberoende, folk kommer vilja fira jul ändå och har behov av den typen av produkter.
TT: Tar ni höjd för inflation och minskad efterfrågan nu?
– Självklart, för oss är ju varenda krona vi spenderar från våra kunders plånböcker. Vi kommer fortsätta hålla stort kostnadsfokus. I slutändan handlar det om att kunna ge värde till våra kunder för att bibehålla och öka marknadsandelar.
maj 2022–juli 2022 | maj 2021–juli 2021 | förändring (procent) | |
Försäljning (miljoner kronor) | 2 044 | 2 056 | -1 |
Rörelseresultat (miljoner kronor) | -16 | 147 | -111 |
Resultat efter skatt (miljoner kronor) | -24 | 103 | -123 |
Vinst per aktie före utspädning (kronor) | 0,38 | 1,63 | -123 |