Johan Pehrson är tydlig med att han inte vill lägga sig i hur den stora amerikanska elbilstillverkaren och facket hanterar den pågående konflikten.
Bataljen tog fart på allvar förra veckan med en IF Metall-strejk mot Teslas serviceanläggningar och ett 20-tal verkstäder i landet och har följts upp av omfattande sympatiåtgärder från Transport, som blockerar lossning av Teslabilar i fyra svenska hamnar.
"Vi har en modell för detta"
Syftet med stridsåtgärderna är att pressa Tesla till att skriva på ett kollektivavtal.
– Till och från är det konflikter på svensk arbetsmarknad. Den svenska arbetsmarknadsmodellen hanterar dem. Staten faciliterar med Medlingsinstitutet. Mer än så blandar sig inte regeringen i de pågående konflikterna, säger Pehrson.
Han konstaterar att fackens stridsåtgärder hittills ligger inom lagens råmärken för vad man får göra i den situation som råder. Men om konflikten går så långt att Tesla väljer att lämna den svenska marknaden vore det en stor förlust, enligt ministern.
– Jag tycker det vore dåligt för Sverige. Det är klart att vi vill att investeringar ska göras av svenska investerare och utländska investerare – gärna amerikanska investerare.
Tesla är inte det enda nya stora teknikbolaget som hamnat på kollisionskurs med facken i Sverige om kollektivavtal.
Betaltjänsten Klarna tecknade nyligen kollektivavtal efter en utdragen konflikt, med strejkhot. Det pågår även fackliga försök att få strömningstjänsten Spotify att teckna kollektivavtal.
"Jag lyssnar hela tiden"
Enligt Pehrson pågår samtal med parterna om hur den svenska modellen kan behöva anpassas till framtidens arbetsmarknad. Men några stora reformer, bort från modellen där parter som representerar anställda och arbetsgivare löser konflikter och tecknar kollektivavtal, är inte aktuellt.
– Jag lyssnar hela tiden på både arbetsgivare och fackliga företrädare, vad de ser för behov på den kommande arbetsmarknaden. Det handlar dels om den tekniska utvecklingen, inte minst drivet av artificiell intelligens (AI). Allt det där påverkar vår framtid, säger han.
– Men alla de här frågorna pratar jag om med parterna. För vi har en modell i Sverige som har tjänat oss så väl – och det ska den fortsätta att göra.
Tesla är i dagsläget inte medlem i någon svensk arbetsgivarorganisation och saknar därmed status som part i den svenska arbetsmarknadsmodellen. Det är också oklart hur många av Teslas anställda i landet som vill ha ett kollektivavtal.