”Nu har regeringen gett ett tidigt och tydligt besked om vad som ska gälla inför nästa vinter. Marknaden får nu tid att anpassa sig för att säkerställa tillräckliga leveranser av alla bränsletyper. De har gott om tid och det kan inte heller vara en nyhet för någon att regeringen ska sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå", skriver Carlsson i ett uttalande till TT.
Branschen tror inte att den minskade reduktionsplikten kommer att leda till ett prisfall på 5:50 kronor på diesel, som Tidöpartierna hävdar.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger Preems presschef Dani Backteg till Svenska Dagbladet.
Johan Söderberg, ansvarig för drivmedel och elektrifiering på Circle K, säger till TT att den minskade reduktionsplikten kan få motsatt effekt på det fossila dieselpriset.
– Det finns en stor risk att priset kommer att gå upp, säger han.
Det tror inte regeringen.
"Regeringen har varit tydlig med att en sänkning av reduktionsplikten kommer leda till betydande prissänkningar vid pump jämfört med om den förra regeringens inblandningsnivåer skulle fortsätta gälla”, menar Andreas Carlsson.