För fjärde månaden i rad föll nu inköpschefsindex, den här gången från reviderade 64,5 i juli till 60,1 i augusti.
Det är visserligen den lägsta nivån sedan november i fjol men också högt över det historiska snittet (55,7) liksom den indexgräns på 50 som traditionellt brukar anses indikera tillväxt.
– Augustivärdet i sig ska man ta med en viss försiktighet och inte dra för stora växlar på, men trenden är inte uppåtriktad. Det har skett en utplaning och index har passerat toppen vilket tyder på att expansionen har planat ut, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank till TT.
Svagare orderingång
Indexet som är en sammanställning bland omkring 200 inköpschefer runtom i landet vad det gäller den ekonomiska utvecklingen för industrisektorn, tyngs nu av svagare orderingång. Dessutom har också allt längre leveranstider blivit vanligare.
Detta kan nu ses som ännu ett bevis för den utmanande situationen som uppstått runtom i världen med logistikproblem på grund av containerbrist i Asien för vidare transport liksom långa ledtider i många hamnar.
Halvledare saknas
Ännu ett ok för industrin är den brist på så kallade halvledare som främst kommit att påverka fordonsindustrin med planerade stopp för såväl Volvo som Scania vid fabrikerna i Sverige.
– Det är en stor industri i Sverige och när fordonsföretagen drar ned produktionen påverkar det många andra branscher, det kan vara företag som levererar plåt eller delar till instrumentbrädor, säger Kennemar och fortsätter:
– Men det är inte bara halvledarbrist, vi ser också att det uppkommit brist på virke och trävaror.
TT: Vad är din bedömning, hur långsiktigt är det här problemet?
– Gängse uppfattning är att det är temporärt och att gradvis ska de här problemen minska men osvuret är bäst.