Försäljningen globalt lyfte med 27 procent i årstakt till 18,7 miljarder euro under andra kvartalet 2022 för LVMH. Det kan jämföras med en snittprognos bland analytiker på 17,4 miljarder, enligt Bloomberg.
Vinsten för första halvåret lyfte med 34 procent till 10,2 miljarder euro – vilket kan jämföras med en snittprognos på 9,5 miljarder euro.
Medvinden är som tydligast i Europa, där LVMH:s försäljning lyfte med 48 procent mot ett år tidigare. Det pekade även tydligt uppåt i Japan och USA. Men i övriga Asien, exklusive Japan, var det knappt någon försäljningstillväxt alls – där var ökningen 1 procent.
Samtidigt bereder sig LVMH – med märken som Christian Dior, Louis Vuitton och Moët Hennessy i portföljen – för ökad motvind i USA, då inflation och räntehöjningar väntas slå mot konsumenternas köpkraft och sug efter lyxprylar.
"Vi försöker hantera affärerna så att vi får den tillväxt som går att få", skriver finanschefen Jean-Jacques Guiony i en kommentar och flaggar samtidigt för att det kan bli besparingsåtgärder och stoppade butiksöppningar om nedgången blir djup.
Finanschefen tillägger att kundflödet i kinesiska butiker är betydligt mindre än det var under fjolårets andra kvartal.