Researchgruppen Media Matters for America publicerade i torsdags en granskning som visade hur annonser från amerikanska teknikjättar dykt upp i samband med inlägg från antisemitiska och rasistiska konton på sociala medier-plattformen X, tidigare Twitter.
Kontona i granskningen beskrivs som Förintelseförnekare, andra som anhängare av nazistledaren Adolf Hitler och den rasistiska föreställningen om vita människors överhöghet.
Fördömes av Vita huset
Granskningen ledde till hård kritik mot X. Plattformens ägare Elon Musk hamnade samtidigt i blåsväder efter en kommentar på onsdagskvällen om att det var "den verkliga sanningen" att judiska befolkningar i väst har ställt sig bakom att "horder av minoriteter" ska "översvämma deras länder".
Musks kommentar fördömdes av USA:s regering, och ledde tillsammans med granskningen till att bland andra Apple, Disney, IBM och Oracle pausade sin annonsering på X, enligt amerikanska medier.
Elon Musk höll till en början en låg profil, men har nu valt att kommentera de senaste dagarnas rapportering med att han ska dra de ansvariga inför domstol "samma sekund" som de öppnar på måndag.
"Försöker underminera"
"X har sett attacker från aktivistgrupper som Media Matters och traditionella medier som försöker underminera yttrandefriheten på vår plattform eftersom de upplever den som ett hot mot sitt och sina finansiärers ideologiska narrativ", skriver X i ett inlägg som publicerats på Musks privata konto.
X skriver vidare att Media Matters for America i syfte att "manipulera allmänheten och annonsörerna" har skapat ett nytt konto på plattformen, skräddarsytt inlägg och annonsinställningar på dess tidslinje för att uppnå det som visas i granskningen.
X anklagar dessutom researchgruppen för att ha uppdaterat sin tidslinje om och om igen för att "hitta sällsynta fall av annonser i anslutning till det innehåll som den valde att följa".