Strejken mot Tesla går in på sin sjätte vecka. I nuläget ställer sig tio fackförbund bakom IF Metall och har gått ut i sympatistrejk, bland annat Danmarks största fackförbund 3F Transport som på tisdagen varslade om att en blockad även kommer införas i danska hamnar om bilföretaget inte tecknar kollektivavtal.
PÅ onsdagen varslade också Fellesforbundet, Norges största fackförbund inom privat sektor, om blockad mot leverans av Tesla-bilar, som en sympatiåtgärd med IF Metall.
Än så länge har förhandlingsförsöken mellan IF Metall och Tesla gått i stå. Att Tesla skulle ge med sig i konflikten och gå med på fackets krav är långt ifrån sannolikt, tror de experter som TT har pratat med.
– Om Tesla gör det kommer samma problem att uppstå i andra länder. Det skulle vara en för stor risk för Elon Musk, så därför kommer han inte att gå med på det, säger Ferdinand Dudenhöffer, som leder forskningsinstitutet CAR vid Duisburg-Essen-universitetet.
"Finns prestige i detta"
Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, håller med. Tesla och Musk vill till varje pris undvika den dominoeffekt som kan uppstå om Tesla går med på att teckna kollektivavtal i Sverige.
Bolaget har en historia av att starkt motsätta sig facklig organisering bland anställda. I februari i år sparkades ett 30-tal anställda i en fabrik i delstaten New York i USA för att ha drivit en facklig kampanj. Tesla hävdar däremot att avskedandet beror på "dåliga arbetsinsatser".
– För Tesla finns prestige i detta, i bemärkelsen att om man börjar sluta kollektivavtal på andra marknader har man öppnat upp för en ny våg av krav på kollektivavtal i USA, säger Hampus Engellau.
Det skulle också kunna finnas en viss möjlighet för att strejkviljan kan sprida sig till Tyskland i så fall, tror han. Enligt det tyska facket IG Metall har man under den senaste tiden sett en tillströmning av anställda på Teslafabriken utanför Berlin som vill gå med i facket på grund av dåliga arbetsförhållanden, skriver Reuters.
"Kan gå långt"
Strejken i Sverige kommer inte att påverka Tesla på ett globalt plan, när svenska marknaden bara motsvarar cirka två procent av Teslas totala försäljning, enligt Ferdinand Dudenhöffer.
– Problem med leveranserna för denna andel blir inte ett problem för Tesla när vissa leveranser kan göras senare eller om man hittar andra sätt att leverera bilarna, säger han.
Hampus Engellau tror att Tesla kan vara villiga att gå ganska långt för att inte ge med sig för IF Metalls krav. Möjligheterna att kringgå de olika fackens sympatiåtgärder kan spela in.
– Det är två stridbara parter som inte tänker ge sig, och var det slutar är omöjligt att säga.
TT: Kan Tesla välja att lämna den svenska marknaden om en överenskommelse inte nås?
– Tesla är ju trots allt Sveriges mest sålda bil och Sverige är också ett "tech-mecka" med en stor klimatprofil. Trots att det är en liten marknad volymmässigt är det ändå en prestigemarknad, så jag tror att man vill undvika det, säger Hampus Engellau.