"Det här är galenskap", skriver han i en kommentar till ett inlägg på X som handlar om att Teslabilar inte kan få nya registreringsskyltar på grund av strejken. Något som Dagens Industri har rapporterat om.
Den 27 oktober inledde fackförbundet IF Metall en strejk vid Teslas samtliga bilverkstäder och serviceställen i Sverige. IF Metall vill att Tesla ska teckna kollektivavtal – något den amerikanska biljätten inte gått med på.
På onsdagen kommenterade medlaren Kurt Eriksson strejken.
– De får ju inte träffa avtal. Det är en order från Elon Musk. Det svenska bolaget har ingen handlingsfrihet alls, sade han till Dagens Industri.
Han har sedan tonat ned att Elon Musk personligen skulle ha lagt sig i konflikten.
– Vi har inte fått några nya besked än det vi har fått från första början. Tesla har redan från början sagt att de inte har kollektivavtal någonstans i världen och att det beslutet måste fattas någon annanstans än i Sverige, säger han till Dagens Arbete.
Flera fackförbund, hittills totalt åtta av 14 LO-förbund, har anslutit och genomfört sympatiåtgärder.
Parterna träffades senast den 6 november då förhandlingarna helt körde fast.