Något sämre än väntat av Essity

Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar en vinst före skatt på 2,4 miljarder kronor för årets tredje kvartal.

Hygien- och hälsobolaget Essity – ledande tillverkare av blöjor och toalettpapper – rapporterar kvartalssiffror. Arkivbild

Hygien- och hälsobolaget Essity – ledande tillverkare av blöjor och toalettpapper – rapporterar kvartalssiffror. Arkivbild

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2023-10-26 07:13

Det var en vinstökning med 12 procent. Under motsvarande kvartal i fjol gjorde bolaget en vinst på 2,1 miljarder.

Resultatet var något sämre än väntat. Rörelseresultatet steg till 3,1 miljarder kronor, vilket kan jämföras med en snittprognos på 3,2 miljarder enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

Nettoomsättningen under kvartalet lyfte 8 procent till 43,5 miljarder kronor.

"Framåt förväntar vi oss att marknaderna kommer normaliseras och att genom fokus på innovation, ledande varumärken, effektivisering och hållbarhet öka bolagets lönsamma tillväxt", skriver Essitys vd Magnus Groth i en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!