Valet av Stockholmsbörsen var inte svårt för Volvo Cars. Och sekundärnoteringar är inte aktuellt, enligt Håkan Samuelsson.
– Stockholmsbörsen ger ju möjlighet till alla globala investerare att faktiskt investera, säger han på en digital pressträff.
Målsättningen är att inom ett par månader ha fått ordning på all formalia kring prospekt och noteringskrav.
– När vi närmar oss jul ska vi väl vara klara – innan det blir julledighet, säger Samuelsson.
"Vi får se"
Andelen Volvo Cars-aktier som noteras på Stockholmsbörsen avgörs i slutändan av hur mycket storägarna Li Shufu och Zhejiang Geely Holding väljer att sälja av ovanpå den nyemission av aktier för 25 miljarder kronor som ska noteras i introduktionen.
– Nya aktier är 25 miljarder. Sedan gäller det ju att säkerställa så att vi får en likviditet som krävs – något som diskuterats mycket i Sverige. Men exakt hur mycket som krävs är svårt att säga innan man vet värderingen, säger Samuelsson.
– Vi får se hur stort intresset är från investerare och självklart hur stort intresset är för Geely Holding att sälja, tillägger han.
De 25 miljarderna bolaget drar in på nyemissionen ska enligt Volvo Cars-chefen i första hand ses som ett sätt att säkra bolagets omställningsplaner i elektrifieringen och investera i batteriteknik och batteriproduktion.
Volvo Cars kommer att ge sin syn på vilken värdering bolaget ser som rimligt i sitt prospekt. Det blir då i form av ett prisintervall som tas fram i dialog med investerare och analytiker.
"Väldigt stabil ägare"
Det riktiga marknadsvärdet kommer dock först att framgå när introduktionen är ett faktum och handeln med Volvo Cars-aktier kommit igång, enligt Samuelsson.
Han tillägger att han ser det som positivt att Li Shufu och Zhejiang Geely Holding kvarstår som storägare när Volvo Cars tar steget ut på den internationella kapitalmarknaden.
– Det här är ett viktigt steg i att göra Volvo Cars mer globalt och mer internationellt, men även ägaren blir mer differentierad, säger han.
– Men Geely och Li Shufu är fortfarande en väldigt stabil ägare och många bolag behöver ofta en stabil ägare som ger stabilitet, tillägger han.
TT: Äger du själv Volvo Cars-aktier?
– Nej. Däremot äger flera i ledningen en form av konvertibel, ett värdepapper som omvandlas till aktier så fort bolaget blir noterat. Det är ett ägarbevis.
"Jag är en liten delägare"
Detta är enligt Samuelsson en privat investering som han och andra i ledningen har gjort för ett antal år sedan, till en värdering som då gjordes.
– Jag är en liten delägare i Volvo Cars tillsammans med andra i ledningen.
TT: Varför ska jag som småsparare investera i Volvo Cars-aktier?
– Det är upp till var och en vad de vill investera i, säger Samuelsson.
– Men jag tror att bilindustrin står inför en enorm utmaning och kan inte fortsätta göra bilar som drivs av bensinmotorer. Om vi ska göra något åt klimatet behöver vi sluta göra sådana bilar. Och Volvo Cars är ju en av dem som först har gått ut och sagt att det är nödvändigt, tillägger han.
Anställda på Volvo Cars kan i framtiden också bjudas in som ägare, enligt Samuelsson. Det skulle kunna ske genom någon typ av optionsprogram som en del av bolagets bonusprogram.
– Vi tycker att det skulle vara väldigt positivt och det är något vi kommer att titta på när vi har kommit igång med handeln, förhoppningsvis senare i år.
Mer observerad och utmanad
Volvo Cars kommer till börsen efter 22 år som onoterat bolag – först inom den amerikanska Ford Motor-sfären och sedan 2010 som en del av den kinesiska Geely-sfären.
Noteringen på börsen innebär att en ny era inleds, enligt Samuelsson.
– Som börsnoterat bolag blir man väl kanske något mer observerad och utmanad av media – antagligen ännu mer än vad det varit tidigare. Men jag tror faktiskt det är ganska bra för företag, säger han.
– Även kvartalsrapporter – det är många som beklagar sig över dem – jag tror faktiskt inte det nödvändigtvis leder till ett mer kortsiktigt agerande. Det är ju egentligen bara en form av transparens, tillägger han.
Han beskriver mer granskning och ökade investerarkrav som något i grunden positivt.
– Det kanske känns lite obehagligt i början, men jag tror att det i långa loppet faktiskt är bra.