Nedstängning i Kina slår mot H&M:s konkurrent

Nedstängningarna i Kina slår hårt mot H&M:s konkurrent – japanska klädjätten Uniqlo. Vinsten för senaste kvartalet minskade med 9,1 procent.

En Uniqlo-butik i Peking, Kina. Arkivbild.

En Uniqlo-butik i Peking, Kina. Arkivbild.

Foto: Ng Han Guan/AP/TT

Ekonomi2023-01-12 11:01

Uniqlos moderbolag Fast Retailing redovisar en nettovinst på motsvarande 6,7 miljarder kronor för senaste kvartalet. Bakom siffran döljer sig dock en blandad utveckling. Medan företaget rapporterar en "stark utveckling", bortsett från huvudmarknaderna Japan och Kina, med ett totalt försäljningslyft på 14,2 procent globalt så föll samtidigt rörelsevinsten med 2 procent.

Utmaningen har framförallt varit på den kinesiska marknaden, inte bara i form av covid-restriktionerna utan också det faktum att landet gjort en komplett u-sväng de senaste månaderna och släppt på tidigare restriktioner och nedstängningskrav.

– Vår försäljning såg ett tillfälligt lyft när restriktionerna släppte i december men den sjönk igen när många konsumenter tvekade att ge sig ut och handla, säger företagets finanschef Takeshi Okazaki, rapporterar bland annat franska nyhetsbyrån AFP.

Dags för H&M

Utvecklingen för Uniqlo är extra intressant ur ett svenskt perspektiv med tanke på att klädjätten H&M den 27 januari släpper sitt bokslut.

I mitten av december redovisade bolaget sin försäljning för fjärde kvartalet. Bolaget redovisar inte siffror för enskilda marknader förrän i samband med bokslutet men skrev i december att "under kvartalet har cirka 25–50 butiker varit tillfälligt stängda i Kina på grund av nya covidutbrott".

Samtidigt har H&M-aktien varit en av de bäst presterande på Stockholmsbörsen under inledningen av 2023 med en uppgång på drygt 16 procent samtidigt som breda OMXS-index är upp drygt sju procent.

Detta efter att aktien pressats kraftigt under 2022 samtidigt som flera brittiska aktörer inom klädbranschen meddelat omvända vinstvarningar den senaste tiden.

Hett ämne

Just den kinesiska marknaden har varit ett hett ämne för H&M av andra skäl än bara covidnedstängningarna. Under en längre tid bojkottades bolaget bland annat på den kinesiska handelsplattformen Tmall med mer än 14 miljoner användare. Detta efter företagets ställningstagande kring den uiguriska minoritetsbefolkningen.

I augusti förra året rapporterade dock Bloomberg att H&M var tillbaka på Tmall igen, om än i liten skala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!