Netflix först ut bland Faangbolagen

Ekonomisk motvind och hård konkurrens pressar Netflix, som dock fortfarande är störst bland streamningstjänsterna. I kväll kommer facit för hur det gick när det gäller försäljning, vinst och abonnenttillväxt under årets första kvartal.

Netflix väntas ha ökat antalet abonnenter med drygt två miljoner till totalt 233 miljoner under årets första kvartal. Arkivbild

Netflix väntas ha ökat antalet abonnenter med drygt två miljoner till totalt 233 miljoner under årets första kvartal. Arkivbild

Foto: Matt Rourke/AP/TT

Ekonomi2023-04-18 06:00

Rapportsäsongen i USA har nu nått fram till den världsledande strömningstjänsten Netflix. Bolaget är välkänt för många svenska användare och är som vanligt först ut bland de så kallade Faang-bolagen i USA att redovisa kvartalsrapport.

Livestream-fiasko

Netflix har dykt upp i nyhetsflödet redan före rapporten med ett livestream-fiasko i USA i söndags – där tusentals abonnenter inte kunde följa sändningen när det var dags för en uppmärksammad återförening av deltagarna i den fjärde säsongen av dokusåpan "Love Is Blind".

Livestream-satsningen var en fortsättning på försök tidigare i år att få i gång ett flöde av livesändningar, där bland annat komikern Chris Rock har medverkat.

Bolagets rapport för första kvartalet i år väntas efter klockan 22 på tisdagskvällen. Inför den har börsen som vanligt mest fokus på Netflix abonnenttillväxt.

Intäkterna väntas inför rapporten ha ökat till 8,2 miljarder dollar under kvartalet, en ökning med 4 procent jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare. Detta beräknas i sin tur generera en nettovinst på 1,3 miljarder och en vinst per aktie på 2:86 dollar, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

Fler abonnenter

Vad gäller abonnenttillväxten ligger snittprognosen bland analytiker på en nettoökning på drygt två miljoner till totalt omkring 233 miljoner, enligt Bloomberg.

Netflix själv har denna gång avstått från att ge guidning till bedömare om abonnenttillväxten och i stället nöjt sig med att säga att det ser ut att bli en nettoökning.

Prissänkningar är en annan het fråga. Netflix har nyligen dragit ned på priserna på ett hundratal mindre marknader för att öka inflödet av nya abonnenter.

Inför rapporten har Netflix-aktien lyft med cirka 15 procent på Nasdaqbörsen sedan årsskiftet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!