Förra kvartalet var förväntningarna högre ställda än utfallet – men bolaget fick knappt fyra miljoner nya kunder mot förväntade sex miljoner.
På tisdagskvällen kommer andra kvartalets siffror. Enligt bolagets egna estimat kommer antalet nya prenumeranter att stå nästan stilla men intäkterna väntas ändå öka från 7,2 miljarder dollar till 7,3 miljarder dollar andra kvartalet. Det senaste året har lönsamheten per kund ökat med sex procent.
Netflix är störst inom strömmad tv och film i världen och har över 200 miljoner prenumeranter. Bara i Kanada och USA finns 74 miljoner abonnenter, en femtedel av befolkningen om man räknar ihop länderna.
Med cirka hundra kronor i intäkter per prenumerant blir det ett minst sagt stadigt kassaflöde. Men aktieägarna är stingsliga i rapporttider. En avmattad ökning av antalet prenumeranter är tillräckligt för ett kursras, likt det tioprocentiga raset efter årets första rapport.
En miljon nya abonnenter
Nu är förväntningarna lägre ställda.
Inför rapportsläppet har Netflix redan flaggat för att försenade produktioner av serier kommer att minska inflödet av nya kunder, och att tillströmningen tar fart först andra halvåret.
Theodore Sarandos, innehållschef på Netflix, sade i samband med förra rapporten att arbetet med att hålla kvar kunderna med bra innehåll är ett arbete som pågår "dag för dag, vecka för vecka, år för år".
Förväntningen för andra kvartalet är drygt en miljon nya betalande abonnenter – en liten summa för Netflix som vuxit med miljontals abonnenter i månaden och senaste kvartalet mätte 208 miljoner betalande kunder världen över.
Fortsatt överlägsna
Förra året fick Netflix, som släppte den omtalade serien "Tiger King" i början av pandemin, nästan 40 miljoner nya betalande kunder.
Även konkurrenter som Disney plus och Amazon Prime Video ökade antalet prenumeranter markant.
Enligt Netflix självt är inte huvudkonkurrenterna om tittarnas uppmärksamhet andra strömningstjänster, utan linjär-tv och Youtube.