Netflix släppte på tisdagskvällen sin kvartalsrapport som var svagare än väntat. För första gången tappar strömningsjätten kunder.
Men förmodligen inte i Sverige, i alla fall inte enligt analysföretaget Mediavision som löpande följer svenskarnas beteendemönster.
– Under våren har vi sett fortsatt tillväxt, säger Mediavisions vd Marie Nilsson.
Kanske står emot
Några effekter av en eventuell begynnande sämre konjunktur, där hushållens köpkraft försämras av den tilltagande inflationen, märks inte av enligt Nilsson.
– Vet inte ens om vi kommer att få se det heller.
När coronapandemin slog till gynnades snarare bolagen som säljer videotjänster på abonnemang. Förbjudna biobesök och krogsvängar förbyttes i mer hemmasittande framför skärm. Marie Nilsson ser framför sig att hushållen, precis som då, drar ner på annat om den privata budgeten krymper.
Det digitala hemmet har blivit allt dyrare, hushållen köper på sig fler och fler tjänster. Strömningsbolagen har blivit fler till antalet och marknaden har vuxit kraftigt. Och detta utan att de traditionella betal-tv-kanalerna har tappat enligt Marie Nilsson.
1 500 i månaden
Totalt lägger ett snitthushåll cirka 1 500 kronor i månaden på olika medie-, mobil- och uppkopplingstjänster.
Men konkurrensen har också hårdnat, bolagen emellan. Netflix meddelade på tisdagen att man ska försöka komma åt delningen, där lösenordet till tjänsten lånas ut till kompis eller annan icke betalande, vilket gör att bolaget tappar potentiella intäkter.
Enligt Mediavisions mätningar uppgår delningen till ungefär 40 procent, men det inkluderar också så kallade familjeabonnemang där ett konto kan delas till en högre kostnad.
Bolagens intäktsproblem hänger förstås ihop med priset på tjänsten. När HBO återlanserade sin videotjänst sänkte man också månadspriset. Då föll delningsfrekvensen tydligt enligt Marie Nilsson.