Norges regering och näringsminister Jan Christian Vestre meddelar vid en pressträff att man öppnar för att återigen blir aktieägare i krisande flygbolaget SAS.
Den norska staten var tidigare delägare i SAS men klev ur bolaget för ett par år sedan. Från svenskt regeringshåll har det tidigare meddelats att man inte kommer att tillföra något nytt kapital till bolagets räddningspaket i anslutning till att SAS nu försöker att minska sina skulder på motsvarande 20 miljarder kronor.
Men nu går den norska staten också med på att omvandla sitt lån till SAS på 1,5 miljarder svenska kronor till aktier, förklarar Jan Christian Vestre. Däremot är det tvärt nej till att stoppa in mer pengar i det krisande flygbolaget.
Nobben till mer kapital
– Vår uppgift är att ta till vara norska skattebetalares intressen. Det är inte aktuellt att gå in med mer kapital. Men hela eller delar av vår fordran kan konverteras till aktier, säger han.
Den norska staten gick in med stöd till SAS under pandemin, och det är den skulden, som hanteras av det norska exportfinansieringsbolaget Exfin, som nu ska kunna omvandlas till aktier.
– Det betyder att den norska staten indirekt återigen kan sluta upp som ägare i flygbolaget, säger Jan Christian Vestre.
Samtidigt understryker han att norska staten inte ser sig som en långsiktig ägare i SAS och det är upp till SAS att få igenom räddningsplanen "SAS forward".
– De måste stå på egna ben och det är viktigt att de som alla andra gör en omställning för att vara konkurrenskraftiga.
Andra måste ta ansvar
För att Norge ska omvandla sina lån gäller det att även andra långivare tar ansvar, säger norska näringsministern.
– Vi vill gärna att bolaget ska lyckas men vi säger också klart och tydligt i dag att det inte är aktuellt för norska skattebetalare att gå in med mer pengar i SAS.
Förutom det ekonomiska hotet brottas också SAS med ett fortsatt hot om strejk som kan bryta ut på onsdag om man inte hittar en lösning.
Positiv pusselbit
Jacob Pedersen, analyschef på danska Sydbank och som bevakar flygbolaget, säger att beskedet från norska staten inte var förvånande. Tillsammans med tidigare liknande besked från svenska och danska regeringarna tar det SAS en bit på vägen mot att klara sin räddningsplan.
– Sammantaget är det nu omkring tio miljarder svenska kronor som man redan kommit överens om ska omvandlas från lån till kapital. Så det här tar faktiskt SAS ett ganska stort steg mot målet att omvandla 20 miljarder svenska kronor i skulder till kapital, säger han och tillägger:
– Men, och det här är viktigt, det tar dem inte hela vägen. Staterna kan inte rädda SAS.
Dagens besked är bara en liten pusselbit i ett långt större pussel som flygbolaget behöver få ihop för att klara sig. Inte minst hotet om pilotstrejk är viktigt att få bukt med, enligt Pedersen.
– Det påverkar redan SAS negativt och förlusterna kan bli enorma om det blir strejk. Samtidigt återstår mycket jobb på kreditsidan och med att få andra fackföreningar att göra eftergifter, säger han.
– Men undviker de en strejk så sänder det positiva signaler angående SAS förmåga att gå vidare med räddningsplanen, och det är vad bolaget behöver just nu.