– Det här kommer bli, vilket är unikt, världens första batteriforskningscampus som har hela batterivärdeskedjan samlad på en och samma plats, säger Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt till TT.
Företaget går från att investera 1 miljard kronor i Västerås till att satsa 6,6 miljarder kronor. Personalstyrkan väntas öka från cirka 400 personer till minst 1 000.
Personalen som ska anställas i Västerås, runt 600 nya tjänster de närmaste 2-3 åren, är främst personer med ingenjörsprofil. Eftersom batteritillverkning i Europa ligger i startgroparna finns kompetensen ofta i andra delar av världen, säger Jesper Wigardt.
– I dagsläget måste vi leta globalt när vi rekryterar. Sedan hoppas vi att vi tillsammans med politik och andra intressenter, kan bygga upp en pipeline med kompetens i Sverige, säger Wigardt.
Snart igång i Skellefteå
Samtidigt bygger företaget ut batterifabriken i Skellefteå, som väntas bli Europas största batterifabrik när alla fem etapper är klara. De första delarna av fabriken väntas starta produktionen redan innan årsskiftet.
De båda anläggningarna i Sverige, Northvolt Labs i Västerås och Northvolt Ett i Skellefteå, ska komplettera varandra med forskning och massproduktion.
Den teknik som tas fram i Västerås kommer att användas i fabriken i Skellefteå som producerar battericellerna. Själva battericellerna kommer sedan att sättas ihop till en slutprodukt, antingen direkt av inköparen, eller i Northvolts tredje anläggning i Polen.
Fabriken i Gdansk i Polen ska bygga ihop battericellerna till "moduler".
– Vissa kunder kommer att köpa battericeller, inte minst våra bilkunder kommer vilja köpa celler och sedan göra sina egna moduler och fack, men vissa kunder vill köpa mer färdiga produkter.
"Från noll" i Europa
I dagsläget står Kina för omkring 80 procent av litiumjonbatteri-produktionen. Men den stora efterfrågan på batterier som väntas komma i klimatomställningen ökar potentialen för tillverkning i Europa.
Northvolts ambitioner är att ha en fjärdedel av batterimarknaden i Europa år 2030.
– Vi ser nu att batteriindustrin i Europa är under uppbyggnad från mer eller mindre noll. Vi tror att det kommer finnas plats för två eller tre sådana här forskningscampus i Europa. Vår ambition är att det här ska bli det ledande, säger Jesper Wigardt om utbyggnaden i Västerås.
Förutom expansionen i Västerås och färdigställandet av fabriken i Skellefteå, kan det snart vara dags för ännu en fabrik.
Northvolt tillsammans med Volvo Cars tittar på möjligheten att bygga en gemensam "gigafabrik" i Europa. Enligt Northvolt siktar de på att ta ett beslut innan årsskiftet.