Sommaren 2022 var det akut personalbrist inom europeisk flygindustri som ställde till det. Inför årets högsäsong tornar nya hot upp sig, varnar Geir Karlsen, i samband med ett Sverigebesök.
– Det som är utmaningen är att vi har en strejk i Paris, som vi märker av. Och vi har en situation med flygledarna i Köpenhamn, som bekymrar oss. Det kan göra att det blir problem, säger han till TT.
Biljettpriser på rekordnivåer
Annars är det bra med luft under vingarna just nu. Norwegians djupa finansiella kris som tog fart när pandemin slog till är ett minne blott.
Bokningsläget ser ljust ut och biljettpriserna är på rekordnivåer. För utlandsflygningar har priset i Sverige gått upp med 33 procent på ett år, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).
– Det ser bra ut, det gör det, säger Karlsen om utvecklingen.
– Bokningskurvan är i och för sig ganska kort. Det är inte mycket visibilitet in på hösten. Men vi ser inte någon stor nedgång, det gör vi inte, tillägger han.
Ökat sug efter fritidsresor driver på. Karlsen beräknar till 90–100 procent av efterfrågan före pandemin. Affärsresorna – som Norwegian ser som allt viktigare i sin nya affärsmodell – har inte kommit tillbaka lika starkt.
– De har kanske återhämtat sig med 65–70 procent jämfört med 2019, säger han.
En faktor som har påverkat biljettpriserna är kostnaden för flygbränsle, som toppade på 1 300 dollar per ton i fjol. Men det har fallit till drygt 700 dollar per ton nu.
Vi är inte vid smärtgränsen
Fast det finns annat i inflationschocken som flygbolagen måste hantera, enligt Karlsen.
– Du har en kostnadspress på det mesta du köper in, säger han.
TT: Så det är inte flygbolagen som passar på att höja priserna?
– Biljettpriserna styrs av tillgång och efterfrågan på de marknader där vi verkar.
TT: Är vi nära en smärtgräns för vad folk är beredda att betala för flygresor?
– Det vet jag inte.
TT: Vet du var den smärtgränsen går?
– Nej. Och det vill jag inte veta. Vi vet bara vad vi säljer våra biljetter för i dag och vi är inte vid smärtgränsen i dag i alla fall.
Den djupa krisen för ärkerivalen SAS – som befinner sig i rekonstruktion och jagar nytt kapital – jämför han med den kris Norwegian tog sig igenom 2020–2021.
– Vi tror att SAS tar sig ur det här i bättre form än de var i när de gick in i detta. Det både tror vi och hoppas att de gör.
TT: Varför hoppas ni det?
– Vi känner SAS väldigt väl och SAS känner Norwegian väldigt väl. Jag tror att båda kan trivas väldigt bra som konkurrenter.
Nästan inget fossilfritt bränsle
Under Sverigebesöket har han bland annat uppvaktat regeringen med ett förslag till en ny strategi för flyget, tillsammans med branschkollegor. Han är kritisk mot att inte ett öre av de fem miljarder i flygskatt som dragits in sedan 2018 har använts för att stimulera omställning till mer hållbart flygande.
Norwegian har på egen hand investerat i Norsk E-fuel, ett bolag som ska börja producera fossilfritt flygbränsle i Mosjøen, Norge, 2026.
– Du kan i dag blanda in 50 procent fossilfritt bränsle i flygfotogen. Problemet är att det nästan inte finns något att köpa. Vi blandar i dag in kanske 0,5 procent, säger Karlsen.
– Om vi inte får igång produktionen i Europa och globalt har vi inte en chans att nå klimatmålen för 2030, tillägger han.