December blev en rekorddyr elmånad för hushåll och företag. Nu förbereder de stora elbolagen Fortum, Vattenfall och Eon sig för en anstormning av samtal från kunder som har svårt att betala räkningen.
– Kontakta oss. Stoppa inte bara undan kuvertet, sade Karin Hallberg, chef för privatkundsmarknad på Fortum, till TT strax före jul.
Rekorddyr månad
Snittpriset på el blev rekordhögt i december i nästan hela Sverige. I sydligaste Sverige, elområde 4, står sig augustirekordet på 3:05 kronor/kWh fortfarande.
Men eftersom vi förbrukar mer el i december än under sommarmånaderna blir notan med största sannolikhet rekorddyr även där.
Under december bränner ett villahushåll ungefär 11 procent av den årliga förbrukningen.
För ett genomsnittligt villahushåll i elområde 4, som har en elförbrukning på 20 000 kWh per år, landar elräkningen för december, inklusive skatter, moms och nätavgift, på nästan 9 800 kronor.
För ett likvärdigt hushåll i elområde tre blir notan drygt 9 700 kronor. I elområde 1 och 2, norra Sverige, landar elräkningarna för dessa hushåll på runt 8 000 kronor.
Om du inte kan betala
Men elkunder som inte kan betala räkningen kan få anstånd, eller delbetala fakturan.
– Vi gör individuella bedömningar i varje enskilt fall. Vi tittar på förmågan framåt att betala, och hittar lösningar, sade Mikael Bladh, chef för fakturering på Eon, till TT i slutet av december.
Fortum erbjuder en avbetalningsplan för kunder som inte kan betala och har slopat avgiften för denna. Fortum-kunder kan också få uppskov med räkningen, men inte så att stora skuldberg byggs upp.
Även Vattenfall-kunder som har svårt att betala elräkningen kan erbjudas uppskov och delbetalning.