Ny lag lyft för konsumenten – och planeten

På söndag träder den nya konsumentköplagen i kraft. Lagen innebär att den förstärkta reklamationsrätten förlängs från sex månader till två år, att digitala produkter för första gången omfattas – och att hållbarhet hamnar i fokus.

På söndag börjar Sveriges nya konsumentköplag att gälla. Arkivbild.

På söndag börjar Sveriges nya konsumentköplag att gälla. Arkivbild.

Foto: Erik Johansen/NTB scanpix/TT

Ekonomi2022-04-29 19:18

Den befintliga konsumentköplagen tillkom 1990. Att den nu ersätts med en ny har två huvudsakliga orsaker – att harmonisera svenska regler med EU-lagstiftning och att modernisera och anpassa dem till dagens handelsmarknad.

– Idag kan du köpa en wifi-uppkopplad eltandborste. Det kunde du inte 1990, konstaterar Fredrik Selrot, konsumentvägledare på Konsumentverket.

Exemplet syftar inte enbart till att illustrera de senaste 30 årens framsteg i eltandborstarnas värld, utan sätter också fingret på en viktig förändring i den nya lagstiftningen.

Digitalt innehåll och digitala tjänster, som tidigare reglerats av säljarens avtalsvillkor, omfattas från och med den 1 maj av konsumentköplagen.

För att återvända till den uppkopplade eltandborsten så innebär det att programvaran betraktas som en del av produkten, och att köparen under den treåriga reklamationsperioden därmed har rätt till de regelbundna uppdateringar som krävs för att den ska fungera.

Sex månader blir två år

Den andra stora förändringen har att göra med så kallad omvänd bevisbörda.

Tidigare har fel som uppkommer på en vara inom sex månader ansetts vara ursprungliga. Den omvända bevisbördan innebär att det är upp till säljaren att bevisa att felet orsakats av köparen. Efter sex månader övergår bevisbördan till köparen.

Med den nya lagen förlängs den omvända bevisbördan från sex månader till två år.

Det är ett beslut som välkomnas av Maria Wiezell, expert på konsumenträtt på Sveriges konsumenter.

– Det är något vi verkligen har stridit för, och som kommer att göra stor skillnad för konsumenter. Var bevisbördan ligger är ofta skillnaden mellan att som konsument få rättelse eller inte. Det är ett jättebekymmer att bevisa att det är ett ursprungligt fel, särskilt när det gäller tekniskt avancerade produkter där säljaren har ett stort kunskapsövertag.

Teknik och bilar

TT: Vid vilka typer av köp kommer skillnaden bli som störst?

– Dels tekniskt avancerade produkter som mobiltelefoner och datorer, men även bilar och då främst begagnade bilar.

Även att de nya reglerna omfattar digitalt innehåll och digitalt tjänster är något hon tror kommer att göra stor skillnad.

– Företagen har kunnat friskriva sig väldigt generöst i avtalsvillkor som ingen läser, vilket de inte längre kan göra.

Utöver skyddet för den enskilde tror Sveriges konsumenter att den nya lagen kommer att knuffa marknaden i en mer hållbar riktning.

– Det kommer med största sannolikhet att bli fler konsumenter som får rätt, något vi tror kommer att öka incitamenten för näringsidkarna att sälja varor med högre kvalitet – vilket i sin tur sätter högre tryck på tillverkarna att ta fram bättre produkter.

Djur undantas

Levande djur omfattades av den tidigare lagen, men undantas nu. Anledningen är att det anses olämpligt att levande djur omfattas av samma lagstiftning som varor.

Den omvända bevisbördan för ursprungliga fel vid försäljning av djur förblir sex månader, och för djur som kostar mer än cirka 5 000 kronor införs möjligheten för säljare och köpare att förhandla bort den helt och hållet.

– Även om jag förutsätter att de allra flesta är seriösa så finns det en risk att oseriösa säljare utnyttjar möjligheten att avtala bort sin bevisbörda, säger Maria Wiezell.

Den nya konsumentköplagen träder alltså i kraft den 1 maj och omfattar enbart köp som genomförs från och med samma datum.

Fakta: Ny konsumentköplag

De viktigaste förändringarna:

1. Den förstärkta reklamationsrätten (omvänd bevisbörda) som innebär att det är säljarens ansvar att bevisa att fel på produkter är orsakade av köparen förlängs från 6 till 24 månader. Den treåriga lagstadgade reklamationsrätten förblir oförändrad.

2. Digitalt innehåll och digitala tjänster omfattas av lagens regler. Det innebär att både engångsköp, exempelvis en e-bok, och kontinuerliga tjänster som antivirusprogram och strömningstjänster omfattas. För enstaka köp gäller treårig reklamationsrätt och ett års omvänd bevisbörda. För en tjänst som tillhandahålls kontinuerligt gäller reglerna hela prenumerationstiden.

3. Vid köp av djur förblir den omvända bevisbördan sex månader. För djur som kostar mer än en tiondel av prisbasbeloppet kan bevisbördan avtalas bort.

3. Reglerna om digitalt innehåll gäller oavsett om betalning sker med pengar eller om tjänsten är gratis i utbyte mot personuppgifter.

4. Produktgarantin, som normalt sett gäller mellan säljare och köpare, gäller från och med 1 maj både säljare och tillverkare.

Källa: Konsumentverket, Sveriges konsumenter

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!