Ny lag ska sätta stopp för “fulreor”

Många företag fuskar med priserna inför kampanjer som Black Week. Nu vill regeringen se en ny lag som ska stoppa bluffreorna.

Företag ska inte längre kunna höja priserna inför en planerad rea. Arkivbild.

Företag ska inte längre kunna höja priserna inför en planerad rea. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2022-01-28 05:00

I höstas visade statistik från Pricerunner att var fjärde rea på nätet sedan sommaren varit falsk. Företagen hade smyghöjt priserna innan kampanjerna började.

Men nu ska det bli slut på bluffreorna.

– Det här sätter stopp för fulrea, företagen ska inte få sänka priset efter att ha höjt det en kort tid innan. Det är något jag själv har irriterat mig på, säger finansmarknadsminister Max Elger (S).

Stopp för evenemangsbotar

Förslaget går ut på att företagen måste visa kunderna vad det lägsta priset på produkten har varit de senaste 30 dagarna.

Förslaget är en av flera lagändringar inom konsumentskyddet som nu skickas på remiss till Lagrådet.

Utöver bluffreorna finns också ett förslag som går ut på att hindra företag som köper upp evenemangsbiljetter med hjälp av botar för att sedan sälja dem vidare till ett högre pris.

I samma remiss föreslås också att sökmotorer och jämförelsesajter tydligare ska informera kunderna om hur de går tillväga när de rankar olika tjänster och produkter. Kundrecensioner på nätet måste också bli mer transparenta.

"Mer kännbart"

Dessutom utökas möjligheterna för domstolar och tillsynsmyndigheter att ta till olika avgifter och sanktioner.

– Det blir lite mer kännbart att bryta mot lagen. Det borde göra att företagen blir mer noggranna med hur de uttrycker sig, säger Max Elger.

Maria Wiezell, expert på konsumenträtt på Sveriges konsumenter, välkomnar de nya lagförslagen och särskilt den utökade sanktionsmöjligheten.

– Vi kan ha hur bra lagar som helst men det spelar ingen roll om vi inte har någon tillsyn. Förhoppningsvis leder det till att företagen skärper sig och att de som inte gör det gallras ut, säger hon.

Till grund för förslagen ligger ett EU-direktiv som går ut på att anpassa konsumentlagstiftningen efter den digitala världen. Lagändringarna väntas träda i kraft den 1 juli 2022.

Det innehåller förslaget

Biljetter som köpts av automatiserade botar får inte säljas vidare.

När varor reas måste det tidigare priset framgå.

Det måste framgå om den som säljer en produkt online är näringsidkare eller inte.

Kriterier för rankning av produkter på nätet måste framgå och att konsumentrecensioner kommer från riktiga konsumenter.

Utvidgad möjlighet att ge marknadsstörningsavgift och att sanktionsavgift vid överträdelser av avtalsvillkorslagen.

Lagförslaget innebär ändringar i flera lagar: Avtalsvillkorslagen, prisinformationslagen, distansavtalslagen och marknadsföringslagen.

1 juli 2022 vänta förslaget träda i kraft

Källa: Regeringen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!