Efter föregående kvartalsvinst – den första sedan 2019 – är nu SAS tillbaka med samma ekonomiska resultat som så många gånger tidigare. För augusti–oktober blev det en förlust på 2,1 miljarder kronor, trots att passagerarvolymen ökade med 18 procent jämfört med samma period föregående år.
Det blodröda resultatet till trots, vd:n Anko van der Werff vill inte göra en stor sak av siffrorna.
— Vi meddelade redan förra året att det här budgetåret skulle innebära en förlust. Vi har haft en prognos på en förlust på fem miljarder så på det viset är det ingen överraskning, säger han till TT.
– 2024—25 är när vi definitivt ska vara tillbaka. Vintersäsongen har aldrig varit riktigt ekonomiskt lönsam för oss men nästa sommar kommer definitivt att vara mycket bättre för oss.
Redovisar rekordresultat
Medan flera konkurrenter, till exempel tyska Lufthansa, nyligen redovisat rekordresultat kopplat till sommarens kraftiga efterfrågan, har SAS en rad egna utmaningar, betonar van der Werff. Att bolaget kom igång med sin rekonstruktionsprocess så pass sent är en negativ faktor, en annan den historiskt svaga kronan som drabbar bolaget till exempel vid inköp av flygbränsle.
– Den svaga kronan har skadat oss oerhört mycket, konstaterar han.
TT: Hade det rent krasst varit bättre för SAS om vi haft euron som valuta?
— Ja, jag skulle definitivt säga så men jag har inget mandat kring detta så gör inte en rubrik på att ”SAS-vd:n vill ha euron i Sverige” men uppenbarligen har euron gentemot dollarn varit mycket mera stabil i år för det är en sådan mycket starkare valuta. Det är tufft.
Målsättningen är att nu att få den så kallade Chapter 11-planen godkänd i amerikansk domstol i början av 2024. Sedan tidigare är det klart med ett avtal där fransk-nederländska Air France–KLM går in som delägare i bolaget. Hela den här processen gör att SAS kommer att avnoteras från Stockholmsbörsen.
För de plågade småsparare som sett aktien rasa drygt 90 procent i år betyder det att stamaktierna kommer att lösas in och avnoteras under andra kvartalet 2024.
— Jag får vara formell här men vi har varit väldigt tydliga inför våra aktieägare att det finns noll värde för dem när bolaget avnoteras. Jag tror att folk vet vad som kommer att ske och vi har varit tydliga med nästa steg, säger vd:n.
Inget att oroa sig för
Inför det nya ägarskapet har röster höjts för att Arlanda och Sverige kommer att få en allt mindre roll. Under senare år har flygbolaget valt att förlägga allt fler flyglinjer från Kastrup och med Air France-KLM som delägare, har det lyfts att förändringen kan bli ännu mer påtaglig. Den oron är dock obefogad enligt Anko van der Werff.
—Vi vill att Arlanda ska ha en signifikant roll. Vi har alltid sagt att du kan ta Sverige ur SAS ur ett aktieägarperspektiv men inte ta SAS ur Sverige. Vi vill fortsätta vara det största flygbolaget i Sverige.
Fler aktörer bör dock hjälpas åt för att lyfta den svenska flygsektorn, påpekar Anko van der Werff och efterlyser en nationell aktionsplan.
– Det är uppenbarligen något som inte fungerar i Sverige, säger han och lyfter historiskt hur många flygbolag som kommit och gått och att till exempel konkurrenten Bra som nu genomgår en andra rekonstruktion på kort tid.
– Vi måste hitta en lösning, det behövs en större diskussion med politiker, flygbranschen och andra aktörer hur vi löser detta, säger van der Werff om sektorns utmaningar.