Rent ekonomiskt blev bokslutet för det pressade flygbolaget i linje med tidigare kvartal den senaste tiden.
Men trots att förlusten nästan fördubblades jämfört med samma period föregående år (945 miljoner kronor), ser vd:n Anko van der Werff vissa ljuspunkter.
– Det är några saker som nu är annorlunda. Under året har vi haft omikronutbrottet (i början av året) och strejken i somras. Att vi nu ser mera stabilitet är en kombination av att de här faktorerna inte påverkar längre. Efterfrågan finns dessutom hos kunderna vilket är mycket goda nyheter, säger han till TT.
Kraftigt ökande intäkter
Intäkterna ökade med hela 85 procent jämfört med samma period 2021, dels utifrån pandemibegränsningar förra året, dels att inflationen syns även på flygbiljetter som stigit kraftigt i pris.
Att nu SAS trots det fortsätter att blöda kraftigt hänger ihop med andra faktorer som ett högre flygbränslepris liksom valutamotvind. SAS är ett av de svenska företag som är förlorare när den svenska kronan försvagats kraftigt gentemot den amerikanska dollarn.
– Några av dessa faktorer är utom vår kontroll, men generellt inom flygindustrin måste du kunna kontrollera dina kostnader och det är vad vårt program SAS Forward handlar om. Det finns ett uppenbart behov av detta.
Sparprogrammet SAS Forward har lanserats samtidigt som SAS tidigare i år ansökt om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande.
Enligt SAS och Anko van der Werff löper det arbetet nu vidare och man eftersträvar att slutföra domstolsprocessen, omstruktureringen av bolaget, i USA under andra halvåret 2023.
Nya utmaningar
Nya utmaningar som dock dykt upp är förutom det höga inflationsläget – vilket kan få kunderna att hålla hårdare i plånböckerna – också den försvårade situationen i Asien. Det är en marknad som nästan helt stängts för SAS, dels utifrån covidrestriktioner, dels utifrån utökade kostnader då man inte kan flyga över Ryssland – den kortaste restiden.
Japan har nyligen öppnat för utländska turister, men SAS flyger för närvarande inte dit. När det gäller Kina har man i nuläget endast en linje (till Shanghai) i gång.
– Det är väldigt utmanande såklart och vi ser inte några stora förändringar i närtid, säger van der Werff om den asiatiska marknaden.