På fredag morgon släpper SAS nya delårssiffror (maj–juli). Inte heller den här gången bedöms det bli någon munter historia.
TT har tagit del av danska Sydbanks uppdaterade bolagsanalys inför delårsrapporten. "Blodröda siffror fortsätter att prägla SAS", skriver Sydbank och spår inte bara en ny miljardförlust utan till och med ett ännu sämre resultat än föregående kvartal (minus 1,6 miljarder kronor).
– Allting handlar om pilotstrejken som blivit väldigt kostsam för SAS. Den överskuggar nu helt det faktum att flygtrafiken kommit tillbaka, säger bankens aktieanalyschef Jacob Pedersen som bevakar SAS för bankens räkning.
3 700 inställda flyg
Sommarens pilotstrejk innebar i slutändan 3 700 inställda flygningar för flygbolaget under juli månad, en del av den period som historiskt sett är bolagets ekonomiskt starkaste kvartal i anslutning till semestern.
För SAS var sommaren också tänkt att vara ett gyllene läge att dra vinning av det uppdämda behovet hos hushållen att resa igen efter pandemins utbrott.
Bland vinnarna märks nu i stället konkurrenten Norwegian som släpper sina delårssiffror på torsdag – dagen innan SAS gör detsamma.
Går med vinst
Skillnaden är också markant, medan SAS tros göra en förlust på 1,8 miljarder svenska kronor så spås Norwegian göra en vinst på nästan 2 miljarder, enligt en prognos som nyhetsbyrån Bloomberg gjort .
– Vi har sett flera av konkurrenterna leverera starka vinstresultat och SAS kommer inte vara i närheten av att göra det, kommenterar Jacob Pedersen.
TT: Hur mycket har strejken gynnat till exempel Norwegian?
– Den har varit en fördel. När omkring 15–20 procent av all trafik till och från Skandinavien ställdes in så är det så klart en hel del resenärer som tittar på andra möjligheter, och det har utan tvekan hjälpt konkurrenterna att få en högre kabinfaktor.
Nyligen kom beskedet att en amerikansk riskkapitalfond, Apollo Global Management, går in med motsvarande 7,1 miljarder kronor i SAS i form av en bryggfinansiering under tiden som bolaget ansökt om ett så kallat Chapter 11-förfarande i USA.
– Det är oerhört viktigt, men kommer ju inte att synas på de här kvartalssiffrorna. Men för att kunna gå vidare med Chapter 11 så var det ytterst viktigt.
– Förhoppningsvis kommer man däremot att kunna ge en tydlig siffra på vad pilotavtalet kommer att betyda besparingsmässigt för SAS i framtiden.