Stigande bostadsräntor och hög inflation, det är en kombination som har pressat svenska hushåll under hela 2023. När året nu närmar sig sitt slut leder det också till konsekvenser för julhandeln.
I sin årliga prognos ser Handelns utredningsinstitut (HUI Research) att handeln inför decemberhögtiden kommer att ta smällen.
– Nu har det nått flera. Det är betydligt fler som fått ökade kostnader och det gör sammantaget att vi tror på en nedgång i handeln, förklarar Joakim Wirén, analytiker vid HUI, varför nedgången spås komma i år.
Tufft för sällanköpshandeln
För att tydliggöra har HUI gjort en prognos i såväl löpande som fasta priser där det sistnämnda innebär försäljningsutvecklingen exklusive prisförändring. I löpande priser är nedgången minus 3 procent där en viss uppgång (1 procent) väntas inom dagligvaruhandeln medan sällanköpsvaruhandeln – som kläder, möbler och bokhandel – väntas minska med 5 procent.
I fasta priser eller volym är nedgången ännu mer markant: 7 procent totalt och 9 procent för sällanköpsvaruhandeln.
HUI spår nu att hushållen fortsatt kommer att vara ekonomiska och välja utifrån prislapp. Ett exempel är den ekologiska skinkan som kan väljas bort mot en billigare variant.
– Maten kommer att prioriteras högst och trumfar julklapparna. Men helst vill man inte kompromissa med julklappar och julbordet, utan kommer att försöka leva snålare före och efter julen, säger Joakim Wirén.
Miljardtapp för handeln
Rent ekonomiskt handlar det om ett tapp för handeln på omkring 2,5 miljarder kronor jämfört med föregående år. Då just julhandeln är den viktigaste försäljningsperioden under hela året kan nedgången få konsekvenser för vissa sektorer, framförallt beroende på hur de senaste åren varit.
– Det fanns en hel del som hade det väldigt bra under pandemin, de branscherna har nu bra marginaler att ta av och man kan ta några dåliga år. Hade man däremot en tuff tid under pandemin, som till exempel modehandeln, kanske man inte har samma marginaler, säger Joakim Wirén.