Beställningen är inte den första, och inte heller den allra största. Men den är stor. ZF köper stålet redan nu, trots att inte ens fabriken är byggd ännu.
– Det finns efterfrågan på grönt stål här och nu, och man är villig att betala premien för det. Konsumenter vill ha produkter som har tillverkats fossilfritt och betalar för det.
Stålet till ZF ska användas i den europeiska delen av företaget, men ZF är också en stor global aktör, berättar han.
– Det här är ett viktigt partnerskap för oss.
Från 2026
Från 2026 ska leveranserna börja, då i lite mindre omfattning, men sedan mer och mer.
H2 Green Steel håller nu på att ta in bindande beställningar på stål från olika kunder. Kontrakten behövs, för H2 Green Steel har varken någon balansräkning eller något resultat att luta sig mot i diskussionerna med bankerna om finansiering av den nya fabriken i Boden.
– Det här är en säkerhet för bankerna.
Henrik Henriksson berättar att bankerna suttit med vid förhandlingsbordet då kontraktet tagits fram.
Det är inte det första kontraktet, tidigare har företaget tecknat avtal med bland andra Scania, Mercedes och BMW, och också ett ungefär lika stort kontrakt som det nu aktuella med den italienska stålkoncernen Marcegaglia.
Han ser framför sig att koldioxidutsläpp kommer att bli allt dyrare framöver, och att kunderna gör en bra affär då de köper stålet nu på framtida kontrakt.
– Vi behöver de här kontrakten, så det är en bra affär även för oss. Det är en win-win.
Ännu finns alltså ingen fabrik i Boden. Den ska börja byggas då markarbetena, som pågår nu, är klara. 2025 ska den vara klar, och produktionen startar i slutet av året, enligt planen.
Malm, el och bostäder
Men ännu är det inte kommunicerat varifrån malmen ska komma, om det finns tillräckligt med el eller om det finns tillräckligt med folk som kan tillverka stålet i Boden.
TT: Kommer ni att klara av att börja leverera som ni nu lovar i kontrakten?
– Ja, jag tycker att man ska vända på det. Vi har fått miljötillstånd väldigt snabbt, vi har sålt mer än 40 procent av vår totala produktion på långa kontrakt. Vi känner oss trygga med att kunna strata 2025, säger Henrik Henriksson.