Den 1 juli 2020 infördes lagändringen som innebär att direktbetalningar ska framhävas som första alternativ för konsumenter som handlar på nätet. Det för att minska kreditbetalningarna och skydda svenskar mot ökad skuldsättning.
Enligt FI:s kartläggning har de fem dominerande betaltjänstleverantörerna, Collector, Klarna, Qliro, Resurs Bank och Svea Ekonomi, anpassat sig till de nya reglerna. Statistik från dem visar också att andelen direktbetalningar, om än marginellt, har ökat i förhållande till kreditköpen.
När det gäller e-handlarna har det varit lite sämre med regelefterlevnaden. Av de 100 största e-handlarna var det nästan en fjärdedel som inte levde upp till kraven vid en första kontroll. Dock sjönk andelen till en tiondel efter FI:s och Konsumentverkets tillsynsarbete.
"Sammantaget bedömer vi därför att lagen minskar risken för att konsumenter lockas till att ta oöverlagda krediter", skriver FI på sin webb.
Men FI pekar också ut svagheter som kan leda till otydlighet och att lagen inte efterföljs. Risken ökar med kassalösningar med många olika alternativ från flera betalföretag samt egensnickrade kassalösningar som förekommer hos en del e-handlare.