– Regeringen måste respektera riksdagen, säger Maria Stockhaus, talesperson för M i trafikutskottet.
Hon påminner om att riksdagen i tillkännagivanden till regeringen i år och 2016 har uppmanat regeringen att inte avveckla Bromma i förtid. Och ett villkor för att eventuellt göra det är att utveckla Arlanda och säkra att viktiga inrikeslinjer inte försvinner vid en flytt.
Feltajmat
Dessutom är det helt feltajmat att nu eller i närtid ta ett beslut om att avveckla Bromma efter år av pandemi och ras i resandet. Det går inte att göra några säkra prognoser om hur flyget återhämtar sig och om det går att göra sig av med en flygplats, anser Moderaterna och tror sig kunna få med sig en majoritet i utskottet på sitt förslag.
Formellt går det ut på att riksdagen tillkännager för regeringen att den tar tillbaka makten över vilka flygplatser som ska ingå i det nationella basutbudet. Bromma ingår i utbudet nu och regeringen avgör om den ska vara kvar. Riksdagen begär att regeringen inte ska kunna plocka bort en flygplats utan att riksdagen har godkänt det.
Förtroendet brister
När de borgerliga partierna, samt SD, tillsammans fick majoritet för kritiken mot regeringens Brommahantering i våras var det med stöd av Centerpartiet. C är fortsatt kritiska och anser att förtroendet för regeringens hantering av frågan brister och att det därför kan vara motiverat att, så att säga, återta makten över basutbudet.
Regeringen har just skickat ut den utredning som gick igenom hur avvecklingen av Bromma kan gå till på remiss, till årets slut.
Utskottet fick på tisdagens möte en redovisning av utredningen av den ansvarige, Magnus Persson. Beställaren, inrikesminister Tomas Eneroth (S), deltog också.