Utrymmet för prishöjningar pÄ livsmedel Àr begrÀnsat, Àven om vi alltid kommer att behöva Àta, enligt Daniel Schmidt, som följer branschen som aktieanalytiker pÄ Danske Bank.
Han pekar bland annat pÄ pressade marginaler för Ica tidigare i Är som ett tecken pÄ att de inte lyckas lika bra som exempelvis Axfood att hantera kostnadschocken.
ââJag tror det blir svĂ„rare att föra ut kostnaderna pĂ„ kund ju mer inflation vi fĂ„r, sĂ€ger han.
GrÀns för prishöjningar
Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker pÄ konsultbolaget HUI, Àr inne pÄ samma spÄr:
ââDet finns en grĂ€ns för hur mycket man kan höja priserna, absolut. Sedan var den grĂ€nsen gĂ„r, det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga, sĂ€ger han.
GrÀnsen avgörs bland annat av konkurrenternas agerande och om det finns produkter eller butiker som kan erbjuda billigare alternativ nÀr priserna höjs, enligt Wirén.
Trenden nedÄt för volymerna i dagligvaruhandeln har pÄgÄtt hela Äret, med undantag för en svag uppgÄng pÄ grund av pÄskeffekter i april. Men nedgÄngen i september sticker ut som betydligt högre Àn tidigare.
ââAntingen har folk köpt billigare varor eller sĂ„ har man köpt mindre varor. Det kan ju vara bĂ„de och, sĂ€ger Karin Brynell, vd pĂ„ branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
FrÄn oxfilé till köttfÀrs
Hon vÀnder sig mot tolkningen att hela nedgÄngen kan förklaras av minskade försÀljningsvolymer i butikerna.
ââDet kan ju ocksĂ„ vara sĂ„ att konsumenter gĂ„r frĂ„n att köpa oxfilĂ© till köttfĂ€rs, sĂ€ger hon.
Schmidt pÄ Danske Bank hÄller med:
ââVi snĂ„lar lite. Vi tar det viktigaste, men hoppar kanske över det som var lite extra förut, sĂ€ger han.
ââButikerna kan tjĂ€na in detta genom att sĂ€lja mer egna varumĂ€rken, med högre marginaler. Fast jag tror nettot börjar bli negativt, sĂ€ger han.
För butikskedjorna tror han det blir tuffa tider framöver och att de kan fĂ„ problem att kompensera sig nĂ€r kostnaderna fortsĂ€tter uppĂ„t. Det handlar inte bara om livsmedelspriserna â som globalt har pressats nedĂ„t sedan i mars. Det Ă€r Ă€ven högre rĂ€ntor, elpriser som vĂ€ntas lyfta i vinter, ovanligt höga drivmedelspriser och indexreglerade lokalhyror som justeras upp vid Ă„rsskiftet för mĂ„nga butiker.
ââDen hĂ€r nedgĂ„ngen var den största vi sett pĂ„ vĂ€ldigt lĂ€nge, om man pratar i volym, konstaterar Joakim WirĂ©n om nedgĂ„ngen för dagligvaruhandeln i september.
Pendeln kan svÀnga snart
Men det Àr inte bara vad man köper eller eventuellt inte köper som avgör utvecklingen, enligt Wirén. Var man köper det och var man Àter Àr ocksÄ avgörande.
ââDet var vĂ€ldigt kraftiga nedgĂ„ngar i restaurangbranschen under pandemin. Den har nu Ă„terhĂ€mtat sig under första halvan av 2022, sĂ€ger han.
Restaurangluncherna trÀnger undan hemlagade luncher, som sköt i höjden i pandemin nÀr mÄnga kontorsanstÀllda jobbade hemifrÄn.
Wirén tror dock att pendeln snart kan svÀnga, nÀr hemlagade lunchlÄdor pÄ jobbet i allt högre utstrÀckning ersÀtter restaurangluncher.
En annan tÀnkbar förklaring till nedgÄngen Àr enligt Wirén att hushÄllen helt enkelt vÀljer billigare alternativ bland butikshyllorna. Det antyds bland annat i rapporter om minskad efterfrÄgan pÄ ekologiska produkter och uppgifter frÄn butikskedjorna att fler verkar vÀlja deras sÄ kallade egna varumÀrken (EMV) i stÀllet för traditionella "mÀrkesprodukter".
ââNĂ€r priserna ökar tror jag snarare att man försöker handla billigare Ă€n mindre, sĂ€ger WirĂ©n.