Den svenska havremjölkstillverkaren Oatly har stämt ett litet brittiskt företag för varumärkesintrång. Oatly menar att Pureoaty har ett för likt namn och en för snarlik förpackning.
Att Oatly stämmer ett litet familjeföretag har retat upp en del av deras kunder. Särskilt eftersom Oatly själva har profilerat sig som "underdogs" gentemot den stora mjölkindustrin.
Glebe Farm, företaget bakom Pureoaty, är värt cirka 60 miljoner kronor (år 2020). Det är inte ens en tiotusendel av Oatlys värdering på runt 80 miljarder kronor.
Glebe farm har sagt att de valde att utkämpa striden i rättegång för att de anser sig ha rätt, och för att det är "principiellt viktigt" för dem som familjeföretag.
Oatlys vd har sagt att det brittiska företaget bytte namn från "Oat drink" till Pureoaty väldigt lägligt – precis när det var brist och knappt gick att få tag i Oatlys produkter.
Dessutom har den svenska havremjölkstillverkaren sagt att de inte kan "välja sina strider", utan att de måste ta alla strider för att försvara varumärket, eftersom det är så varumärkesskydd fungerar.
Ärendet har gått genom Londons högsta domstol och utfallet presenteras under torsdagsmorgonen.