"Omotiverat höga priser på ägg"

Det finns tecken på bristande konkurrens och omotiverade prisökningar i livsmedelsbranschen, enligt Konkurrensverket. –Vi är bekymrade över utvecklingen, säger Leif Nordqvist, projektledare på myndigheten.

Konkurrensverket ser risker i livsmedelsbranschen. Arkivbild.

Konkurrensverket ser risker i livsmedelsbranschen. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ekonomi2023-06-27 12:19

Myndighetens granskning av livsmedelsbranschen är i ett tidigt skede, men redan i den inledande undersökningen har myndigheten sett "indikationer" som tyder på bristande konkurrens.

– Det handlar bland annat om att det är svårt med nya butiksetableringar och att vi har en väldigt koncentrerad dagligvarumarknad i Sverige, säger Leif Nordqvist som är samordnande projektledare för genomlysningen.

Koncentrerad marknad

Myndigheten har även sett bristande konkurrens i äggkedjan. Äggpriserna har höjts mer än vad som kan motiveras av inköpspriset hos packeri och dagligvaruhandel.

– Vi började titta på ägg för att äggproducenterna undrade vart pengarna tog vägen. Vi gick igenom alla led noggrant och har kunnat svara på den frågan. I och med att vi har en koncentrerad marknad har det lett till en osäkerhet om vad saker egentligen kostar. Det gör att vissa aktörer tar ut omotiverat höga priser som inte kommer äggbönderna till del, säger Susanna Sällström Matthews, sakkunnig ekonom på Konkurrensverket.

Enligt Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel, har branschens vinstmarginaler generellt minskat under perioden med hög inflation.

"Ägg är en speciell varukategori som senaste året präglats av en bristsituation samtidigt som vi haft generella kostnadsökningar genom hela livsmedelskedjan. Vi kommer nu att titta närmre på detta", skriver hon i ett mejl till TT.

Kyckling näst på tur

I nästa steg kommer andra livsmedel granskas på samma sätt, bland annat kyckling eftersom man sett liknande prisökningar där. Matolja, bröd och ost är andra livsmedel som ska synas i alla led. Det är troligt att granskningen kommer visa liknande mönster även där, tror Sällström Matthews.

– Vi är intresserade att se om det är ett generellt mönster, men det verkar rimligt. Sen vill jag framhålla att det är väldigt stora skillnader. Vi har sett att det finns prisökningar som inte är motiverade, sen finns det ökningar som är motiverade. Det varierar väldigt mycket vad aktörerna får betala i inköpspris, men vissa utnyttjar att konkurrenten har ett högt pris även om de själva köpt in ett överskott till ett lågt pris.

"Viktig aspekt"

Det är ett problem att pengarna inte når äggproducenterna eftersom det är där de behövs mest, menar hon.

– Producenterna behöver ju de pengarna för att kunna göra investeringar och möjliggöra för äggproduktion i framtiden. Det har mindre att göra med rättvisa och mer att göra med dynamisk effektivitet, det är en viktig aspekt att ha med sig.

TT: Vad kan man tänka på som konsument för att pengarna ska hamna hos producenten?

– Det finns många små aktörer, som har eget packeri och som kör direkt till butik. Om man köper den typen av produkt så går pengarna oavkortat till producenten, det kan man tänka på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!