Det gamla rekordet för diesel från den 9 mars låg på 28:22. Bensinpriset höjs samtidigt med 60 öre litern till 22:19 kronor, enligt rekommenderade priser för bemannade stationer.
Att dieselpriset nu når nya rekordnivåer har i huvudsak två förklaringar, enligt råvaruanalytiker Christian Kopfer på Handelsbanken.
Betydelsefull minskning
– Opec har annonserat om en produktionsneddragning med 2 miljoner fat olja per dag, sedan vad det i realiteten blir är oklart. Men det är en betydelsefull minskning, den största sedan pandemiutbrottet, säger han.
– Den andra anledningen är att den svenska kronan är väldigt svag mot den amerikanska dollarn, svagare än någonsin. Råoljepriset sätts i amerikanska dollar och sedan när man ska omvandla det till svenska kronor så blir det en sådan effekt.
Efterfrågan i USA på råolja har också varit något högre vilket inverkar, tillägger han.
Grundläggande problem
Det är tveksamt om priset går upp ännu mer på kort sikt.
– Jag tror att man är ganska nöjd med priser på ungefär 100 dollar per fat vilket vi ligger i linje med nu. Jag tror inte att vi ska vara rädda för supermycket högre oljepriser i det korta perspektivet, innan 2023.
– Däremot om man tittar på några års perspektiv så är fortfarande det grundläggande problemet att världen konsumerar snart mer olja än vad man någonsin gjort, samtidigt som det investeras mindre i oljeproduktion än tidigare.
Oljepriset har stigit de senaste dagarna. Ett fat Norsjöolja kostar nu runt 97:50 dollar.