Inne på kontorets väggar hänger ryggsäckarna på rad, några kamouflagefärgade, andra helsvarta. En del så stora att de skulle kunna rymma ett helt bohag, därav namnet Snigeldesign.
När man startade upp 1990 valdes företagsnamnet utifrån att snigeln bär sitt bo på ryggen, på samma sätt skulle soldater kunna bära med sig allt man behövde i fält i företagens ryggsäckar och nu, 30 år senare, finns 3 700 olika artiklar i produktkatalogen.
– Vi utvecklar och tillverkar olika system för att bära utrustning och skydda användaren, även om vi är en del av försvarsindustrin så gör vi inga vapen, säger vd:n Carl Jonasson.
Kundbasen i Sverige är primärt två, Försvarsmakten och polisen, men det ökade intresset och efterfrågan på produkterna märks även utomlands.
– I de flesta länder som vi är inriktade mot har man gått igenom samma resa som Sverige, först drog man ned på försvaret och nu sker en upprustning, då behövs också mer ryggsäckar och skyddsvästar så det finns en allmän trend redan innan den senaste utvecklingen med kriget i Ukraina.
TT: Hur tänker du personligen kring att arbeta inom den här industrin?
– Jag skulle inte jobba i den här branschen om jag inte var övertygad om att tills världen ser annorlunda ut så kommer demokratin att behöva kunna försvaras. Vi är en del av försvarsindustrin men drivs av övertygelsen att den goda sidan ska ha de bästa grejerna. Vårt bidrag – även om det kan låta lite högtravande – är att vi bidrar till försvaret av frihet och mänskliga rättigheter.
Tredubblad omsättning
Omsättningen tredubblades under förra året och enligt Carl Jonasson främst genom den utländska marknaden.
– Vi har börjat vinna kontrakt utomlands och då märker man att ett kontrakt i Tyskland kan vara tio gånger så stort som motsvarande kontrakt i Sverige.
TT: Hur snabbt märker ni av ökad efterfrågan på grund av geopolitisk oro?
– Ganska omgående. Det finns helt plötsligt ett annat intresse att tidigarelägga och utöka redan befintliga kontrakt. Man köper helt enkelt mer av det som redan beställts. Det är också mindre kontroversiellt att köpa in flera ryggsäckar än ett stridsflygplan.
Snigeldesign är dock långtifrån ensamt att se den här utvecklingen.
Robert Limmergård, generalsekreterare för branschorganisationen Säkerhets- och försvarsföretagen (Soff), poängterar att ingen vill se sig själv som en vinnare när en humanitär katastrof i form av kriget i Ukraina pågår för fullt. Rent konkret har dock den geopolitiska osäkerheten kring bland annat Östersjön bidragit till ett förändrat läge för många svenska försvarsföretag.
– Jag skulle säga att 9 företag av 10 har redan känt av en kraftig substantiell efterfrågan och en hel del av våra företag har gått i treskift den senaste tiden, säger han till TT.
Förklaringen är enkel. Regeringen meddelade i veckan att Försvarsmakten ska få klartecken att beställa försvarsmateriel för över 30 miljarder fram till 2030 vilket är i linje med utvecklingen runtom i Europa. Tyskland meddelade tidigare i mars att man ska investera hisnande 1 000 miljarder kronor i sitt försvar. Storbritannien med finansminister Rishi Sunak ska inom kort presentera en ny budget och förväntas då meddela kraftigt ökade försvarsanslag. Samma utveckling spås nu i flera andra europeiska länder.
– 60–70 procent av de här företagens omsättning går på export och de största och främsta kunderna är partnerländer i Europa och Nordamerika, säger han.
Fler blir involverade
Robert Limmergård gör dock samtidigt bedömningen att svenska försvarsföretag kommer att förändras framöver. Allt fler företag inom olika näringsgrenar kommer att involveras, han nämner bland annat sådana som tillverkar drönare som numera en del av modern krigföring.
– Väldigt mycket blir digitalt, fler företag kommer att omfattas och det kan vara sådana som vanligtvis inte jobbar med försvarsfrågor men kanske exempelvis med virtual reality och AI.