Osäkra tider för biltestarna i norr

Först kom pandemin, sedan komponentbrist och en bilindustri som tvärbromsat. I Arvidsjaur och Arjeplog står nu en miljardindustri och undrar: Hur blir det med biltesterna i vinter?

Testanläggningarna i norr har drabbats av stor osäkerhet. Arkivbild.

Testanläggningarna i norr har drabbats av stor osäkerhet. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2021-09-19 15:31

Tillsammans har de båda kommunerna mindre än 10 000 invånare. Det är dock hit som världens största biltillverkare söker sig när nya modeller ska uthållighetstestas i sträng kyla och på vinterunderlag.

Det som började på 1970-talet med en testbana i Arjeplog har nu vuxit till att omfatta ett 30-tal olika testanläggningar i norra Sverige. Tillsammans omsätter de drygt en miljard kronor under ett par vintermånader. Det skapar jobbtillfällen inte bara inom biltestningsbranschen utan i verksamheter runtomkring, som hotell och servicenäring – i alla fall under ett vanligt år.

– Den här testnäringen är en jätteviktig bas och det ger ju ekonomiska konsekvenser för kommunen. Man ser att hotell- och boendeanläggningen märkt av detta. Vi har därför försökt arbeta med företagen och hålla en tät dialog för att finnas behjälpliga, säger Anne Enoksson, näringslivsstrateg på Arvidsjaurs kommun.

Privatchartrat flyg

Nu är det fortfarande bara september och högsäsongen fortfarande ett par månader bort. Det är då privatchartrade flyg från framför allt Tyskland är tänkt att börja anlända igen, ett normalår flera gånger i veckan från olika destinationer.

Carina Johnsson, vd för flygplatsen, när dock en viss optimism för flygplatsen och dess personal:

– Den här trafiken är avgörande för att flygplatsen ska kunna verka, och vi har gått igenom ett stålbad precis som alla andra flygplatser. Men vi har ändå legat på 25 procents kapacitet, det är många flygplatser som fått stänga helt, påpekar hon.

TT: Och hur ser det ut nu inför vintern?

– Vi har börjat få våra första förfrågningar så vi ser en återgång, men det går ännu inte att ange någon siffra.

Fortsatta investeringar

Continental har under pandemin, liksom andra bil- och däcktillverkare, fortsatt att investera i sina anläggningar i Arvidsjaur. Även om testverksamheten skalats ned.

– Vi fortsätter att investera här Arvidsjaur. Det är en utmaning med övergången från explosionsmotorer till elmotorer. Dessutom utvecklar vi ny mjukvara. Till slut måste du sätta ihop alla bitarna och testa dem i verkligheten för att få en bekräftelse på att det fungerar innan du säljer det till allmänheten, säger Detlev Borchert, chef för Continentals testanläggning i Arvidsjaur.

Tanken är att skala upp verksamheten när pandemin är över.

– Men frågan är om vi någonsin kommer tillbaka till det läge som rådde före covid-19. Det vet vi inte. Det beror på våra kunder. De har har också påverkats, mycket av produktpresentationer sker nu på nätet.

Men även om pandemirestriktionerna lättas i Sverige i slutet av september finns andra utmaningar. Verksamheten påverkas också av vilka restriktioner som gäller i andra länder. I flera asiatiska länder har smittspridningen tagit fart igen, vilket försvårar.

Halvledarbristen påverkar

Ett annat problem är att fordonssektorn drabbats hårt av bristen på så kallade halvledare. Detta har lett till att flera stora fordonstillverkare, exempelvis Toyota, varslat om produktionsbegränsningar.

– Det är fortfarande osäkert, säger Robert Granström, ordförande för SPGA, biltestföretagens samverkansorganisation i Norrbotten.

– Å ena sidan har kunder inte hunnit testa så mycket som tidigare. Vissa kunder, exempelvis asiatiska, har kanske inte kunnat resa över huvud taget, så det finns ett jättestort provbehov. Å andra sidan saknar bilindustrin komponenter, vilket minskar kassaflödet och då kanske man väljer att skjuta på testerna, fortsätter han.

Ytterligare en utmaning är containerbristen inom sjöfarten. Bilar från Tyskland kan fraktas med lastbil, men asiatiska tillverkare har av naturliga skäl inte den möjligheten.

– Allt det här betyder att någon testentreprenör kan få en jättebra säsong medan någon kan få en dålig säsong. Det är väldigt svårt i nuläget att säga hur det blir, säger Robert Granström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!