Oväntat många ärenden till ARN

Under förra året ökade antalet inkomna ärenden till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) med 32 procent, jämfört med 2021. Bolagen och konsumenterna har blivit mer måna om sina pengar, enligt ARN-chefen Marcus Isgren.

Marcus Isgren, ordförande och chef på Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Marcus Isgren, ordförande och chef på Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Foto: Gabriel Liljevall/ARN

Ekonomi2023-01-13 10:52

Totalt inkom 26 000 ärenden till ARN under 2022, en oväntad ökning på 32 procent jämfört med 2021, enligt myndigheten.

Under årets andra halva var ökningen nästan 50 procent, jämfört med året innan.

Och det är tydligt att det försämrade konjunkturläget har bidragit till ökningen, enligt Marcus Isgren, ordförande och chef på ARN.

Håller hårt i pengarna

Tidigare har företag och konsumenter genom förhandling kommit överens innan det blir ett ärende hos ARN, säger Isgren. Nu verkar både konsumenter och företag hålla hårdare i sina pengar.

För att behålla en god relation med sin kund har företag tidigare i större utsträckning gått med på överenskommelser där de egentligen tyckte att de haft rätt, enligt ARN-chefen.

– Tidigare har man kanske, av "goodwill", godtagit vissa avhjälpande åtgärder exempelvis. Man ser nu tendenser till att de håller lite hårdare på det som de upplever är en korrekt bedömning, säger han och tillägger:

– Likadant är att konsumenter i större utsträckning väljer att driva processen vidare, även i lite mindre tvister.

Bankbedrägerier

Den procentuellt största ökningen syns på ARN:s bankavdelning där antalet ärenden mer än fördubblats jämfört med året innan. De flesta ärenden där rör bankbedrägerier.

– Vad vi ser är en jättetydlig ökning under andra halvåret och framförallt andra kvartalet, säger Marcus Isgren.

Högsta domstolen gjorde förra året, genom ett uppmärksammat bedrägeriärende, det möjligt för fler som utsatts för bedrägerier att få tillbaka sina pengar.

– Det är ju lite skambelagt att bli lurad. Men att nu när man ser att det finns större möjligheter att få rätt än vad man tidigare trodde kan det ha lett till att fler vågar anmäla.

Flest ärenden togs emot av den allmänna avdelningen och motoravdelningen på ARN. Där handlade de flesta om leasingavgifter och höga elkostnader.

Långa beslutstider

Marcus Isberg tror att antalet ärenden kommer att öka även under 2023. Dels på grund av det ekonomiska läget i Sverige, men också genom den nya konsumentköplagen som stärkt konsumentskyddet.

– Det kommer också, tror jag, att leda till fler tvister. Framför allt i ett ekonomiskt läge där företag, för att kanske kunna säkra sin överlevnad, måste hålla hårdare i sina pengar.

När året började hade ARN 4 800 ärenden öppna, nu är den siffran uppe i omkring 10 000. Myndigheten har därför begärt att regeringen ska skjuta till omkring 7 miljoner extra i budgetmedel under 2023.

– Vi har inte fått några besked om det än och det jag har sagt är att får vi inte de pengarna så kommer man få vänta väldigt länge på sina beslut, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!