Oväntat stark rapport från Peugeot-ägaren

Peugeot-ägaren Stellantis – som även har Fiat och Chrysler bland sina bilmärken – redovisar ett försäljningslyft till 47,2 miljarder euro för årets första kvartal. Det är en oväntat stor ökning, upp med 14 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Stellantis – med Peugeot, Fiat och Chrysler bland sina bilmärken – klår förväntningarna i första kvartalet. Arkivbild

Stellantis – med Peugeot, Fiat och Chrysler bland sina bilmärken – klår förväntningarna i första kvartalet. Arkivbild

Foto: Carlos Osorio AP/TT

Ekonomi2023-05-03 09:25

Försäljningsintäkterna kan jämföras med snittprognosen bland analytiker på 45,8 miljarder euro, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

Leveransvolymen på 1,48 miljoner sålda bilar var en ökning med 7,4 procent mot året före och nära snittprognosen på 1,49 miljoner sålda bilar.

Enligt Stellantis, som brottats med logistiska problem särskilt i Europa, uppger i rapporten att lagren av nyproducerade bilar vid utgången av mars månad låg på 1,3 miljoner, vilket är en normalisering jämfört med tidigare.

På kort sikt ser Stellantis finanschef Richard Palmer inga problem att hålla uppe prisnivåerna, men liksom hela branschen pressas nu biltillverkaren av att elbilstillverkaren Tesla – som tillverkar Europas mest säljande bil under kvartalet: Model Y – sänkt priserna.

I tisdags bekräftade även amerikanska Ford Motor i en kvartalsrapport att man räknar med ett tryck nedåt på prisnivåerna framöver i takt med att försäljningsvolymerna normaliseras utan de pandemirelaterade störningarna i leverantörsledet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!