Den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk redovisar en försäljning på 54,3 miljarder danska kronor under andra kvartalet. Det är en ökning med 32 procent jämfört med samma period året innan, men något mindre än vad analytikerna räknat med.
Bolaget höjer nu prognosen för försäljningen för helåret.
Rörelseresultatet landade på 23,9 miljarder danska kronor. En ökning med 30 procent jämfört med året innan. Här hade analytikerna räknat med 24,6 miljarder.
Aktien backar med drygt 1 procent efter rapporten.
Ozempic ökade 60 procent
Novo Nordisk tillverkar diabetes 2-medicinen Ozempic, som också visat sig vara effektiv för viktnedgång. Försäljningen av Ozempic ökade med 60 procent, till 22,1 miljarder danska kronor.
Bolaget lanserade för några år sedan också läkemedlet Wegovy, som riktar sig specifikt mot patienter med övervikt eller fetma. Wegovys försäljning mer än sexdubblades, enligt nyhetsbyrån Ritzau, och låg på 7,5 miljarder under det andra kvartalet. Efterfrågan på preparatet är stor och Novo Nordisk hade enligt Ritzau kunnat sälja ännu mer om produktionen hängt med.
Kan gå om lyxmärket
På tisdagen kom en ny studie som visade att personer som tog Wegovy hade 20 procents minskad risk för hjärtinfarkt och stroke, jämfört med gruppen som fick placebo. I studien deltog 17 604 45-åringar med antingen fetma eller övervikt.
Resultatet har fått bolagets marknadsvärde att skjuta i höjden. Det är nu värt mer än hela Danmarks BNP och slåss om platsen som Europas högst värderade bolag med det franska lyxkonglomeratet LVHM.