Efter stadig tillväxt under en lång rad år föll Postnords paketvolymer relaterade till e-handeln, företag till konsument, med hela 14 procent under första kvartalet.
När pandemin avtog rasade e-handeln när folk återvände fysiskt till butikerna igen. Det gäller alla, men Postnord tappade också marknadsandelar i Sverige. Konkurrensen är tuff med flera nya uppstickare på pakettransporter, enligt Postnords vd Annemarie Gardshol.
— Men vi sitter ändå på en god position, säger hon.
Tillväxten kommer åter
Postnord är fortsatt störst, men också väldigt beroende av att e-handeln växer när brevvolymerna sakta men säkert tynar bort. Men även om det blev en sättning under första kvartalet – på sikt räknar Gardshol med att pakettillväxten kommer åter. Det finns enligt henne en stor potential att växa snabbare än andra länder där e-handeln har kommit längre, och mer investeringar i modernare transportlösningar är på gång.
Rörelseresultatet sjönk från 878 miljoner kronor första kvartalet i fjol till 98 miljoner samma period i år. Efter skatt är resultatet nästan nere på noll. Intäkterna sjönk med sex procent till 9 772 miljoner kronor.
Neddragningar
Kostymen har blivit för stor under rådande marknadsläge. Neddragningar på personal och transporter väntar även om hon inte ser något större sparpaket framför sig. Postnord har en relativt hög personalomsättning och många visstidsanställda.
— Vi har haft en lite för hög grundbemanning, säger Annemarie Gardshol.
Brevvolymerna fortsatte att falla kraftigt, ner 13 procent på ett år. Glesare utdelning av brev har blivit lösningen att möta de fallande intäkterna. Om någon vecka, när även Norrland nås av de nya posttiderna, kommer varannandagsutdelning vara införd i hela Sverige, enligt Annemarie Gardshol.
Väntar det fler förändringar?
— Vi har inga ytterligare förändringar planerade just nu, säger hon.
Men det finns en postutredning som tittar på vad som behövs göras för framtiden.