I matvarubutiken Willys i Älvsjö utanför Stockholm märks ändrade köpbeteenden i takt med att matpriserna har stigit det senaste året. Basvaror som förutom pasta och nudlar och även mjöl har nu större efterfrågan.
– Omsättningen håller i sig. Kundantalet ökar och vi ser nya köpbeteenden hela tiden. Framförallt märker vi att fler handlar annonsvaror, säger butikschefen Johan Andersson.
– Till exempel är Bregott en sån vara som alla ska ha när det är annons på den.
En av kunderna är familjen Olander som kollar extra efter annonsvaror. De väljer också att veckohandla i den butik som är mest prisvärd, berättar Ida Olander.
– Vi handlar nästan alltid på Willys. Dels ligger de nära oss och vi tycker att de har bra priser. Ofta är det bra varor på annons, säger hon.
Pensionären Gunilla Löfgren är dock inte lika övertygad om att Willys har låga matvarupriser. Tidigare tyckte hon att Willys hade ett stort utbud med bra priser, men det håller hon inte med om idag.
– Enkla ansiktsservetter kostade 10 kronor för ett drygt år sedan. Nu kostar de 18 kronor. Jag tycker att Willys smyghöjer lite hela tiden, vara för vara.
Hon fortsätter:
– När priset höjs handlar jag mindre frukt och grönt och väljer ett annat märke av yoghurt som är mycket billigare.