Personalbrist bidrar till flygkaos

Flygbolagen och flygplatserna uppmuntrade sina anställda att sluta. Många följde uppmaningen – och har inte kommit tillbaka. Nu bidrar personalbristen hos flygbolagen till det globala flygkaoset, hävdar en del analytiker.

Långa köer på flygplatsen i Salt Lake City i USA.

Långa köer på flygplatsen i Salt Lake City i USA.

Foto: Rick Bowmer/AP/TT

Ekonomi2021-12-28 01:42

Det globala flygkaoset fortsätter. Sedan i fredags har omkring 11 000 flyg ställts in globalt, och ytterligare tiotusentals har försenats, under en av årets största reseperioder, enligt data från Flightaware, rapporterar AFP.

Det är en olycklig cocktail av omikronvarianten – där många flyganställda drabbats av covid-19, oväder i bland annat Japan och USA, och personalbrist.

Tusentals inställda flighter rör kinesiska flygbolag, som bland annat flyger in och ut från Xi'an, där myndigheter försöker att få stopp på det värsta coronavirusutbrottet i landet på 21 månader.

Inte återvänt

När det gäller personalbristen går den delvis att skylla på flygbolagen, hävdar en del analytiker.

När pandemin förra året fick resebranschen att kollapsa uppmanade många flygbolag sina anställda att sluta. Flera stora amerikanska flygbolag som United, American, Delta och Southwest minskade på sina personal genom att erbjuda förtidspension och olika utköpsprogram.

När resandet i år tog fart snabbare än väntat hade samma bolag svårt att fylla hålen.

– Under pandemin har vi sett erfaren flygpersonal lämna branschen och inte återvänt världen över. Att fylla de kompetenshålen var redan en utmaning i återhämtningen innan den senaste (coronavirus-)varianten, säger John Grant vid resebranschanalysbolaget OAG, till AP

Den internationella flygorganisationen IATA konstaterade i november att bristen skulle leda till problem, bland annat med markpersonalen. Monika Mejstrikova, chef för markdelen hos IATA, konstaterade likt Grant att personal som lämnat branschen inte kommer tillbaka.

– Att rekrytera, utbilda och ackreditera ny personal kan ta uppemot sex månader. Så det är kritiskt att vi behåller nuvarande personal och hittar mer effektiva sätt att få ombord ny personal, sade hon till organisationens sajt.

"Stor kompetensbrist"

Elizabeth Bryant vid flygbolaget Southwests utbildningscenter sade också under hösten att bolaget sökte med ljus och lykta efter personal.

– Jag tror att vi helt klart är mitt i en stor kompetensbrist, sade hon till Yahoo Finance.

Men Henry Harteveldt, branschanalytiker vid Atmosphere Research Group travel, tycker inte att man kan skylla på bolagen.

– Vi kan inte skylla problemen vi ser nu på att flygbolag inte har tillräckligt många anställda för att arbeta. Vad vi har sett hända är att den anställda som är tillgängliga för att arbeta har drabbats av covid, säger Henry Harteveldt till AP.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!