Personalen: Fanns inget alternativ

Det finns en enorm potential i flygbolaget SAS, enligt nya storägaren fransk-holländska Air France-KLM. Om två år kan man ha tagit kontrollen helt. Personalen på huvudkontoret känner viss lättnad även om framtiden utan svenska ägare ter sig oviss.

Air France-KLM-chefen Benjamin Smith ser stor potential i SAS. Arkivbild

Air France-KLM-chefen Benjamin Smith ser stor potential i SAS. Arkivbild

Foto: Christophe Ena AP/TT

Ekonomi2023-10-04 10:44

Air-France-KLM köper en ägarandel på 19,9 procent i ett första skede – men har i upplägget också en option, en möjlighet, på att helt ta över kontrollen över SAS om två år.

"Med sin väl etablerade position i Skandinavien och starka varumärke erbjuder SAS enorm potential för Air France-KLM", säger Air France-KLM-chefen Benjamin Smith enligt ett pressmeddelande.

Air France-KLM:s ambition är att med ett utökat samarbete mellan koncernens egna flygbolag och SAS starka positionen på den skandinaviska marknaden. Benjamin Smith hoppas att detta utmynnar i ett ökat och mer tillgängligt flygutbud för skandinaviska och europeiska flygresenärer.

"Inget alternativ"

Personalen på huvudkontoret Frösundavik i Solna tar beskedet med viss lättnad. I värsta fall hade ju SAS kunnat gå i konkurs.

– Alternativet är ju egentligen inget alternativ, som Tommy Nilsson uttrycker det.

Han är ordförande för Unionens fackklubb för de som jobbar på marken. Omkring 800 personer jobbar på huvudkontoret.

– Vi hoppas och tror att det här blir bra, säger han.

Han förstår att det nu finns spekulationer om att huvudkontoret, utan svenska ägare, flyttar från Stockholmsområdet. Men vad som rör sig i de nya ägarnas huvuden är få som vet. Han konstaterar i alla fall att SAS nyligen förlängt hyreskontraktet.

Oklar påverkan på staten

Vad som händer med den svenska statens ägarandel är oklart. Aktierna är nu värdelösa, men staten har lånefordringar på SAS, som det har spekulerats i kan omvandlas till nya aktier. Finansminister Elisabeth Svantesson (M) ger inget besked.

"Staten kommer att hanteras som andra aktieägare och vi kommer självklart att noggrant följa den fortsatta rekonstruktionsprocessen men jag kommer inte delta i några spekulationer kring det arbetet framåt", skriver hon i en sms-kommentar till TT.

Om påverkan på det svenska inrikesflyget, fortsätter hon:

"Det är för tidigt att säga exakt hur det här påverkar inrikesflyget. Men det är självklart för den här regeringen att det ska finnas goda kommunikationer över hela Sverige, även via flyg".

Air France-KLM satsar totalt 144,5 miljoner dollar (cirka 1,6 miljarder kronor), enligt den plan som SAS-styrelsen godkänt. Av detta går cirka 1,2 miljarder kronor till köp av 19,9 procent av SAS-aktierna. Resten är i form av så kallade konvertibellån, som kan omvandlas till aktier i ett senare skede.

Satsningen inom ramen för ett paket med kapitaltillskott och konvertibellån för totalt cirka 13 miljarder kronor från ett konsortium, där utöver Air France-KLM även danska staten och investmentbolagen Castlelake och Lind Invest ingår.

Aktien rasade till 1 öre

Varken Wallenbergsfären eller den svenska staten finns med bland storägarna i SAS i räddningspaketet som SAS-styrelsen nu valt att gå vidare med. Och befintliga ägare väntas få se värdet på sina gamla SAS-aktier gå upp i rök när domstolen i USA godkänner rekonstruktionen.

Kapital- och lånepaketet till SAS presenterades efter börsens stängning i tisdags. När Stockholmsbörsen öppnade på onsdagen rasade SAS-aktien initialt till 1 öre i värde – för att under förmiddagshandeln återhämta sig några enstaka ören.

Air France-KLM är vid sidan av investeringen i SAS även en av intressenterna när det gäller det portugisiska flygbolaget TAP, som är till salu.

Fakta: Flera processer kvarstår

Räddningspaketet till det skuld- och förlusttyngda flygbolaget SAS som nu ligger på bordet ska inte bara godkännas av den domstol i USA där SAS har sökt om konkursskydd i enlighet med 11:e kapitlet i USA:s konkurslag.

Transaktionerna villkoras även av att det blir klartecken från EU-kommissionen och dessutom från en svensk domstol – i en separat rekonstruktionsprocess.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!