Siffrorna för fjärde kvartalet 2022 visar att intäkterna var 985 miljoner dollar, motsvarande cirka 10 miljarder kronor. Det är en ökning med 395 miljoner dollar jämfört med samma period 2021.
Bolagets totala intäkter för helåret 2022 uppgick till drygt 2,5 miljarder dollar, en ökning med 1,1 miljarder dollar i jämförelse med samma period föregående år.
Polestars rörelseförlust minskade från 337 miljoner dollar till 204 miljoner dollar gentemot samma kvartal året innan.
Förra sommaren börsnoterades företaget i New York efter en sammanslagning med förvärvsbolaget Gores Guggenheim. Polestar backas sedan tidigare upp av Volvo Cars och dess storägare Geely, en av Kinas största biltillverkare.
Problem med leveranskedjor
Polestars vd, Thomas Ingenlath berättar att det senaste kvartalet fört med sig flera lärdomar.
– Ett bredare tänk har behövts och mental förberedelse inför att vi är ett annorlunda företag, säger han.
Till följd av covid-nedstängningar i Kina präglades förra året av svårigheter med logistik och leveranskedjor. Detta ledde till att företaget tvingades sänka sitt tidigare uppsatta mål för 2022 att tillverka 65 000 bilar till 50 000.
Ett mål som nåddes: 51 491 bilar levererades förra året.
Flera analyshus, som Bernstein Research, har flaggat för att Polestars kassa snart kan behöva påfyllning, rapporterar SvD.
– Det finns behov av mer kapital, och vi fortsätter att utforskare ytterligare alternativ, både nyemissioner och lån, säger nu Johan Malmqvist, Polestars finanschef till TT.
80 000 fler bilar 2023
Under 2023 räknar bolaget med en volymökning på 60 procent, motsvarande 80 000 bilar. Det är framför allt försäljningen av modellen Polestar 2 som är tänkt att tjäna som draglok för att nå målet.
I höstas lanserades Polestar 3, vilket var ett första steg in på den betydelsefulla suv-marknaden. Man siktar på produktionsstart till mitten av 2023.
– Baserat på den information som för närvarande finns tillgänglig förväntar vi oss att första leveranser till kunder kommer att ske under fjärde kvartalet i år. Just nu väntar vi på mjukvarucertifiering och tillhörande kvalitetskontroll, säger Thomas Ingenlath.
Bolaget ska presentera ytterligare två modeller under de närmaste åren, crossovern Polestar 4 och lyxsedanen Polestar 5, och målsättningen är att den årliga tillverkningen 2025 ska uppgå till 290 000 bilar.
Framtidsplanerna stannar inte där. Till 2030 är det tänkt att Polestar 0, världens första koldioxidfria bil, genom hela tillverkningskedjan, ska vara utvecklad. Thomas Ingenlath kallar det för ett "sikta-mot-månen"-mål.
– Det är en viktig riktpunkt för att vi ska komma på rätt väg innovationsmässigt. Det vore naivt av mig att hävda att vi kommer nå målet 2030, men om man vill åstadkomma något här i livet måste man försöka.