Polestars planer på att ta en genväg in på Nasdaqbörsen via en fusion med ett förvärvsbolag presenterades redan i september 2021. Nu är det dags att skrida till verket, enligt ett pressmeddelande från Gores Guggenheim.
Transaktionen ska genomföras trots ett mycket skakigt börs- och konjunkturläge i skuggan av inflationsfrossa och Ukrainakriget – en utveckling som sedan årsskiftet har tryckt ned Nasdaqbörsen med 31 procent och aktien i elbilsjätten Tesla med 38 procent.
Ska dra in 8,5 miljarder
I samband med fusionen och börsnoteringen ska Polestar dra in 850 miljoner dollar (drygt 8,5 miljarder kronor), rapporterar Bloomberg.
– Det är onekligen ett rätt så tufft börsklimat för den här typen av bolag, i och med att de kommer från så extremt höga värderingar tidigare och har kommit ner ordentligt, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.
Förutom ett hårt tryck nedåt på värderingarna på hela elbilssegmentet har även börsnoteringar generellt tvärnitat när riskaptiten globalt vänts till en flykt från allt som luktar risk.
– Det är positivt att man visar att man levererar det man säger att man ska göra. En annan sak är naturligtvis att det behövs pengar för expansionen och det får de ju in med hjälp av det här – men man kan ju undra hur länge det räcker, säger han.
För att Polestaraktien – med förkortningen "PSNY" – ska gå att handla på fredag krävs dock att den formella fusionen med det amerikanska förvärvsbolaget Gores Guggenheim först klaras av. Det ska ske på torsdag och det förutsätter att det blir grönt ljus från Gores Guggenheims ägare.
Volvo Cars kvar som storägare
Polestar grundades 2017 av Volvo Cars och kinesiska Geely Holding. Under 2021 levererade bolaget 29 000 elbilar på 19 marknader. Det kan jämföras med cirka 10 000 bilar på 10 marknader året före.
Elbilstillverkaren siktar på fortsatt global expansion och nästa år är ambitionen att sälja 290 000 Polestarbilar i 30 olika länder, med tillverkning på två anläggningar i Kina och planer på ytterligare en fabrik i USA.
Volvo Cars äger i dagsläget 49,5 procent av aktierna i Polestar och kommer kvarstå som en av huvudägarna med ungefär samma ägarandel även efter sammanslagningen med Gores Guggenheim.