När transaktionen är slutförd kommer det fusionerade bolaget heta Polestar Automotive Holding UK och handlas på Nasdaqbörsen i New York med kortnamnet PSNY.
I transaktionen skjuter Gores Guggenheim in 800 miljoner dollar i kontanter. Ovanpå det kommer 250 miljoner dollar från institutionella investerare, enligt ett pressmeddelande från Volvo Cars.
Volvo behåller 50 procent
Volvo Cars skjuter i sin tur till ytterligare 600 miljoner dollar och Polestar värderas totalt till cirka 20 miljarder dollar (drygt 170 miljarder kronor) i transaktionen.
Värderingen innebär att Polestar ses som lika värdefullt som halva telekomjätten Ericsson.
Volvo Cars kommer efter att affären genomförts att ha omkring 50 procent av aktierna i Polestar.
"Volvo Cars är en stolt och stödjande aktieägare i Polestar, som vi grundade och har hjälpt att utvecklas sedan lanseringen som ett elbilsbolag 2017", skriver Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i en kommentar.
Andra befintliga ägare – däribland filmstjärnan Leonardo DiCaprio – kommer också finnas kvar i ägargarnityret fast med något utspädd ägarandel. Sammantaget kommer befintliga ägares andel i det fusionerade och börsnoterade Polestar ha minskat till 94 procent.
Göteborgsbaserade Volvo Cars tillägger att biltillverkarens ambition att börsnoteras för egen del kvarstår och att förberedelserna inför detta fortgår enligt plan.
Bakom det så kallade spac-bolaget Gores Guggenheim – det börsnoterade förvärvsbolag som nu ger Polestar en genväg in på Nasdaqbörsen – står miljardären Alec Gores och investmentbanken Guggenheim Partners.
Gores Guggenheim-aktien rusar uppåt i förhandeln på Nasdaqbörsen i New York efter det att transaktionen bekräftats av Volvo Cars.
Produktion i South Carolina
Bekräftelsen av transaktionen kommer sedan bland annat The Wall Street Journal rapporterat om uppgörelsen mellan Guggenheim Partners och Polestars ägare.
Den snart börsnoterade elbilstillverkaren drog in 550 miljoner dollar i nytt kapital i våras och aviserade i somras att man planerar att börja tillverka sin tredje bilmodell, Polestar 3, på en Volvofabrik i South Carolina, USA, nästa år.
Polestar har redan lanserat en hybridbil, som går under namnet Polestar 1, och en elbil kallad Polestar 2.
Polestar levererade i fjol cirka 10 000 bilar och siktar på att öka leveransvolymen till 290 000 bilar per år till 2025. I planerna ingår tre nya bilmodeller till och med 2024.