Politisk kyla stoppar inte Turkiet-semestrar

De turkiska kraven pÄ Sverige under Nato-processen har skapat kyla i de diplomatiska relationerna till Ankara. Men bland vÀrmesökande svenska semesterfirare Àr det fortfarande hÄrt tryck pÄ biljetterna till Turkiet.

En hotellpool i den turkiska turistorten Antalya. Arkivbild.

En hotellpool i den turkiska turistorten Antalya. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2023-01-18 07:14

– Vi kan inte se att intresset för Turkiet har minskat, sĂ€ger Sandra Miller Kinge, kommunikationschef pĂ„ Apollo, och tillĂ€gger att man för nĂ€rvarande ser över om man kan erbjuda Ă€nnu fler resor till landet.

I maj i fjol meddelade den turkiske presidenten Recep Tayyip Erdogan plötsligt att han inte var beredd att ratificera Sveriges och Finlands ansökningar till Nato.

FrÄgan har sedan dess utvecklat sig till ett politiskt maktspel. SÄ sent som förra veckan blev det en ny fnurra pÄ trÄden sedan aktivister hÀngt en docka förestÀllande Erdogan i en lyktstolpe i nÀrheten av Stadshuset i Stockholm.

HĂ„rt tryck

Tandgnisslet som rÄder pÄ den politiska nivÄn verkar dock inte ha ha haft nÄgon dÀmpande effekt pÄ svenskarnas lust att Äka till Turkiet i sommar, visar en rundringning till researrangörerna Apollo, Tui och Ving som TT gjort.

Av konkurrensskÀl vill ingen av aktörerna gÄ in pÄ exakt specifika siffror vad gÀller antalet bokningar, men alla ger de en liknande bild.

Ving uppger att antalet bokade sommarresor till Turkiet för nÀrvarande ligger pÄ nÀstan samma nivÄ som motsvarande vecka i januari 2023, "det handlar om nÄgra fÄ procents skillnad", skriver bolaget i ett mejl till TT och konstaterar att "rapporteringen kring Turkiet och Nato-ansökan (inte) pÄverkar bokningarna i nulÀget".

Hos Tui ligger Turkiet för nÀrvarande pÄ tredje plats över de mest populÀra lÀnderna inför Ärets sommarresor.

"Det Àr ett av de resmÄl som trendar mest, jÀmför vi exempelvis med ett klassiskt resmÄl som Mallorca sÄ Àr bokningslÀget dubbel sÄ högt just nu till Turkiet", skriver bolaget i ett mejl.

Inflationen spelar in

Alla tre lyfter fram prisbilden som en viktig faktor. JÀmfört med mÄnga andra lÀnder i exempelvis Europa ger turkiska resmÄl mer för pengarna, eftersom inflationen i landet skenar lÄngt mer Àn den svenska och lÄg pÄ 64 procent i december.

– NĂ€r inflationen har pĂ„verkat priser pĂ„ olika sĂ€tt har Turkiet fortsatt att vara en prisvĂ€rd destination, sĂ€ger Sandra Miller Kinge pĂ„ Apollo.

Hon pÄpekar dock att den politiska situationen i ett land Àr nÄgot som kan pÄverka mÀnniskors vilja att resa dit, men uppger samtidigt att platser som av resenÀrerna upplevs ha hanterat pandemin vÀl har fÄtt ett uppsving.

Bland dessa finns bÄde Turkiet och Dubai, som rent politiskt skiljer sig frÄn Sverige.

– Jag tror ocksĂ„ att vi kanske Ă€r vana vid att det finns en viss politisk osĂ€kerhet i Turkiet, men att de omrĂ„dena vi brukar resa till Ă€r vĂ€ldigt trygga, sĂ€ger Sandra Miller Kinge.

Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M) och Turkiets president Recep Tayyip Erdogan vid en gemensam presstrÀff i Ankara i november. Arkivbild.
Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M) och Turkiets president Recep Tayyip Erdogan vid en gemensam presstrÀff i Ankara i november. Arkivbild.
Fakta: Vad Àr inflation?

Inflation Àr en ökning av den allmÀnna prisnivÄn som gör att man kan köpa fÀrre varor och tjÀnster för samma mÀngd pengar. Priset stiger över tid och pengarna minskar i vÀrde.

Prisökningar pÄ enskilda varor rÀknas inte som inflation i egentlig mening, för att man ska tala om inflation ska den allmÀnna prisnivÄn stiga.

Som mÄtt pÄ den allmÀnna prisnivÄn anvÀnds ett konsumentprisindex (KPI) som mÀter priset pÄ en genomsnittlig korg med varor och tjÀnster.

Inflation kan uppstĂ„ om efterfrĂ„gan i ekonomin Ă€r stark, som den Ă€r i en högkonjunktur. HushĂ„llen efterfrĂ„gar dĂ„ mĂ„nga varor och tjĂ€nster, och det Ă€r lĂ€ttare för företagen att höja priserna. Inflation kan ocksĂ„ uppstĂ„ till följd av utbudsstörningar – som dĂ„liga skördar, transportproblem eller brist pĂ„ insatsvaror – eller helt enkelt om företagens kostnader ökar, till exempel för löner och energi.

Det som startar med en stegring av exempelvis energipriserna kan sprida sig vidare till andra priser och resultatet blir att den allmÀnna prisnivÄn stiger.

KĂ€lla: Riksbanken

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!