Vinsten per aktie landade på 30:69 dollar, att jämföra med analytikernas tips som i genomsnitt låg på 27:34 dollar. Även intäkterna slog förväntningarna, 75,3 miljarder dollar mot tippade 71,8 miljarder dollar.
Alphabet brottades med vikande inkomster tidigt under pandemin, men i takt med att fler köper hämtmat och handlar via nätet har annonsörer vänt sig till Google.
Annonsintäkterna för Google – inklusive Youtube – blev 61,2 miljarder dollar för oktober–december, en skyhög ökning från året före då de låg på 46,2 miljarder dollar under samma kvartal, meddelar bolaget.
Youtube stod för 8,6 miljarder dollar i annonsintäkter under perioden, en ökning på 25 procent. Molntjänsterna ökade från 5,5 miljarder dollar, jämfört med 3,7 föregående år.
I ett tecken på gott självförtroende meddelade även bolaget att man planerar att genomföra en så kallad aktiesplit, det vill säga en uppdelning av aktien. Om förslaget godkänns kommer varje aktie i juli att delas i 20, vilket gör respektive aktie betydligt billigare även om bolagets marknadsvärde hålls intakt.
Aktien steg nästan 9 procent i börsens efterhandel.