Ica-gruppens nya vd sedan årsskiftet, Nina Jönsson, presenterar i dag bokslutet för 2022. Medan till exempel konkurrenten Axfood, med Willys och Hemköp, nyligen kunde redovisa starka siffror är situationen mindre munter för Ica-gruppen.
Omsättningen lyfte visserligen med 8,2 procent men då framförallt drivet av en stigande inflation. Värre var då att rörelseresultatet under kvartalet minskade med tolv procent till 767 miljoner kronor och framförallt att rörelsemarginalen sjönk när man dessutom tappar marknadsandelar.
– Vi är absolut inte nöjda med vårt resultat. Vi behöver ha en långsiktig lönsamhet. Sedan kan jag inte ge en exakt siffra vad målet är, säger Nina Jönsson angående den pressade rörelsemarginalen.
TT: Har Icas varor helt enkelt varit för dyra?
– Som du vet har vi fria handlare därute och vi behöver satsa mer på priser. Det är därför vi nu gör en satsning på våra egna märkesvaror och vårt lojalitetsprogram, säger Nina Jönsson.
– Just nu är priset i fokus och därför blir det en stor satsning på vardagsmat och där är frukt och grönt väldigt viktigt.
Lanserat sparprogram
Enligt företaget tappar man nu marknadsandelar inte bara i Sverige utan även i Baltikum, tappet sker enligt Nina Jönsson i såväl storstadsområden som på landsorten. Sedan tidigare har Ica Sverige meddelat om ett sparprogram på 200 tjänster, en besparing på omkring en miljard kronor.
– I dagsläget jobbar vi hela tiden med att effektivisera och just nu är det detta program som gäller. Det är främst på tjänstemannasidan, säger Nina Jönsson om sparpaketet.
TT: Samtidigt gör ni en utdelning på en halv miljard kronor till ägarna. Blir inte det märkligt?
– När Ica köptes ut från börsen så var det en del avtal som ska säkra de långsiktiga positionerna för Ica så detta är helt enligt plan. Det här är för att säkra långsiktig finansiering för Ica.
Billigare kaffe
För hushållen som samtidigt har kämpat med en allt dyrare matkasse ser dock Nina Jönsson ett visst ljus. Priset på vissa varugrupper har nu mattats av från tidigare toppnotering under 2022.
– Matpriserna kommer att fortsätta stiga men vi tror att själva matprisinflationen kan falla tillbaka i vår. Vi har sett att leverantörer och butikernas kostnader ökar men att det kommer bli en viss avmattning då vi ser vissa råvarupriser, som till exempel kaffe, som inte stiger lika kraftigt. Det brukar vara en bra indikation.
Nyckeltal | Fjärde kvartalet 2022 | Fjärde kvartalet 2021 |
Nettoomsättning (Mkr) | 35 547 | 32 860 |
Rörelseresultat | 1 190 | 1 305 |
Resultat före skatt | 178 | 1 208 |
Periodens resultat | 211 | 1 043 |